torsdag 21 november 2013

Tides av Betsy Cornwell

elenssäl3

 

Det har blivit dags för den snygga selkie-boken.

Det är Noahs sista sommar innan college och på något sätt har han lyckats få ett eftertraktat jobb på marina institutet på ön bredvid den där hans mormor är fyrvaktare. Med sig har han sin lillasyster Lo, som han hoppas ska komma undan sina ätstörningar när de lämnar fastlandet. Här har vi dem alltså: mormodern, Noah och Lo.
   Och så var det sälmänniskorna: den gamla, storebrodern som längtar bort och lillasystern. Lägg därtill en gammal vetenskapsman och vi har i princip lärt känna karaktärerna i den här boken. Sju pers?! Det är för lite. På tok för lite!  Och häri ligger mitt problem: allt är för simpelt. Även om jag verkligen gillar berättelsen som sådan och legenderna kring sälfolket, så finns här inga kringelikrokar. Vi behöver aldrig undra hur det ska gå, vem som är skyldig till vad. Jag hade velat luska med Noah, jag hade velat undra vad det var för underligt med Mara, vilken hennes hemlighet var. Nu får både vi och Noah reda på det för lätt och de behöver heller aldrig slåss för sin kärlek till varann. Det känns därför som en okomplicerad barnbok (jag menar inte att alla barnböcker är simpla, missförstå mig rätt här), men sedan blir det våldsamt på ett sätt som inte alls känns som det är skrivet för barn. Jag är kluven och förvirrad; vem är den här boken skriven för egentligen?

 


Bildkälla: wikipedia

 

Tides utspelar sig på ögruppen The Isles of Shoals, en mil från USA:s östkust och jag gillar verkligen att det är en verklig plats. Här finns ett fyrtorn på White, en fyrvaktarstuga. På bilden ovan syns t o m den gamla täckta korridoren mellan de båda (som nämns i boken). Detta bidrar till att jag vill gilla boken, men Cornwell gör det så svårt för mig. Från hur Noah får sitt supersommarjobb till lösningen på bokens stora mysterium – det är för enkelt. Lägg där till att Mara gör en Nora och missförstår saker på ett tämligen obegripligt sätt. Nej, jag är inte nöjd och det är jäkligt synd. Det blir ändå en svag trea i betyg pga. den härliga mytologin, men det hade kunnat bli så mycket bättre.

 


Tides
Betsy Cornwell 2013
Clarion Books 2013
294 sidor
ISBN: 9780547927725
goodreads-snitt: 3,70

adlibris bokus cdon

 

 

En jämförelse mellan Tides och The Brides of Rollrock Island blir ganska konstig. Båda sades vara ungdomsböcker men den ena är för barnslig och den andra för vuxen. Jag gillar hur välgjord och välskriven Rollrock var, men jag gillar mytologin bättre i Tides. Jag får helt enkelt ta de russin ur kakan som passar nu när jag funderar vidare på mina egna undervattensvarelser…

Och bilden överst är min, bara min!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...