onsdag 27 november 2013

Carrie av Stephen King

Eftersom ni var omtänksamma nog att rösta på vad jag skulle läsa i oktober är det inte mer än rätt att jag sätter mig ner och faktiskt skriver några rader om boken i fråga. Så akta er, här kommer Carrie!

Ibland kan jag undra lite vad jag hade väntat mig med den här boken, kanske mer skräck eller några riktigt överraskande vändningar? Dessvärre blev Carrie en blek upplevelse för mig, kände mig aldrig uppskrämd. Det mest skrämmande är helt andra saker, som avsaknaden av sexualkunskap i USA (eller grundläggande kunskap om människokroppen – vem fanken har inte hört talas om menstruationscykeln vid 17 års ålder?!), eller att det inte finns några kapitel i boken (oh noes!). Obehagligt är givetvis också att i en värld där folk ska veta allt om alla och lägga sig i var det ingen som gjorde något åt mammans behandling av Carrie, samt att många av eleverna på skolan är såna as. Men att kalla boken för skräck? Nej, det tycker jag inte.

Mitt största problem med Carrie var att Herr King tidigt spoilade hela kalaset, även om jag inte får alla detaljer direkt så berättar han vad som ska hända och detta är ett upplägg jag aldrig förstått mig på! Det handlar alltså om utstötta Carrie som lockas med på bal där hon utsätts för avskyvärdheter av coola gänget och därefter flippar helt.
   För mig är varje bok en investering i tid och ork, eftersom jag läser så långsamt, så när jag på första sidorna får reda på vad som ska hända på bokens sista sidor tappar jag läslusten direkt. Sån är jag och hade det inte varit för att ni röstat fram den här boken och brytt er (och för att den ändå är så pass lättläst och kort) så hade jag förmodligen inte läst ut den.

Sammanfattningsvis: en okej bok men nej, inget för mig. Men filmen ska jag ändå se på bio nu snart, bara för att. Tål egentligen inte skräckfilmer, men borde inte vara så farligt när jag redan vet vad som ska hända. Eller?

[utläst 2013-10-20]

 

Carrie
Stephen King 1974
Bra Böcker 2009
246 sidor
ISBN: 9789170028137
goodreads-snitt: 3,82

häftad: adlibris bokus cdon

För fler mer eller mindre skrämmande böcker kika in på Nellys #skräckläs2013.

5 kommentarer:

  1. Tyckte inte heller så bra om boken Carrie.

    SvaraRadera
  2. Den här boken står bland makens böcker och jag har haft funderingar på att läsa den. Men det låter onekligen som jag lika väl kan ta och strunta i det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om min smak är något att gå efter så finns det bättre böcker att lägga sin tid på.

      Radera
  3. Ja, carrie är inte en bok om man vill bli skrämd. Den saken är säker.

    Håller med dig om det mesta du skrev, fast jag tyckte ändå att boken var OK. Inte Kings bästa (då tycker jag nog att Djurtjurkogården är läskigare :P) men den är som obehaglig på andra sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människorna i boken är ju tämligen avskyvärda, men jag blev mest bara arg på dem och tyckte att de fick skylla sig själva. Hade nog behövt bry mig mer för att riktigt trivas här.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...