tisdag 12 november 2013

Länkkärlek som kanske passerat bäst före-datum?

Ibland skriver jag inlägg som jag glömmer publicera och sedan hittar långt senare – detta är ett sådant. Här kommer en hög med länkkärlek och lite annat från i somras/höstas.

 

SF-bokhandeln upplyste oss om Ballet Dancers in Random Situations. Underbart! :D Och naturligtvis finns det en bokrelaterad också! Dessutom tipsade de om ritomaten på Malmöfestivalen! Tyvärr hittade jag inte till Malmö i år men får hoppas på att både jag och den här fina idén kan återkomma.

 

En lista över svenska ord som ofta blir felstavade. Har ni full koll? Baserat på bokbloggar jag läser är svaret på den frågan ett rungande NEJ! Jag hade själv stenkoll när jag gick i skolan men sedan studenten 2004 har alltfler alternativa stavningar letat sig in i min repertoar. Spelar det någon roll att man inte stavar rätt? Jag är övertygad om att när man ser felstavningar och andra språkliga ofog överallt blir det snart svårt att själv stava rätt – även om man, som jag, aldrig haft problem med det tidigare. Det gör mig därför så oerhört arg och ledsen när stora tidsskrifter och dylikt inte kan bemöda sig med att läsa igenom det de skriver innan de publicerar. Det gör minsann inte saken bättre. FY ER!!!

 

Calliope tipsade om Hand in Hand, varifrån bilden ovan är hämtad. En länk som passar oerhört bra såhär i NaNoWriMo-tider. Om jag skriver? Inte alls så mycket som jag hade tänkt göra nu i november, men imorrn har jag en playdate med min fantasyvärld på ett café i staun. Kanske hjälper det?

På tal om Gaiman: Snart kommer Neil Gaimans Fortunately the Milk, följ länken för att få lite info om varför den kommer finns i två versioner. Och kolla här för att se ett utdrag ur den variant jag skulle vilja ha :}

 

Via bokhora hittade vi till 17 Problems Only Book Lovers Will Understand. Den ska med här pga. #1, #4, #5, #7!!!, #10-13(ffs!!!) och för att ovanstående dansanta trollkarl kan vara den bästa giffen på hela internettet! Det är en delad förstaplats, men ändå – that’s my childhood, right there!

“Böckerna först, vet du väl!”

Häng och dra, häng och dra!

2 kommentarer:

  1. Jag ollade listan med ord. Lugn och tyvärr är ord jag brukar stava fel, men när jag sen läser min text ser jag det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag skriver för hand (med penna, alltså) så har jag alltid haft problem ed affär. Av någon anledning vill jag sätta prickarna på det första A:et, tills jag ser vad jag skrivit - äffar ser inte så bra ut ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...