torsdag 14 november 2013

100 bästa enligt BBC–bara för att!

Trots diverse litteraturkurser inom engelskspråkig litteratur i allmänhet och brittisk litteratur i synnerhet, så känner jag mig långt ifrån allmänbildad när det kommer till böcker man “ska” läsa. Det här är ju en lista över just det och därför är kanske mitt något magra resultat inte så chockerande. (Listan hittade jag hos boksmurfen.) TBR betyder att boken står i olästhyllan och väntar.

1 Stolthet och fördom - Jane Austen Den var väl okej, men ack så långsam.
2 Sagan om ringen - JRR Tolkien Började, fastnade, ville inte försöka igen.
3 Jane Eyre - Charlotte Brontë Kurslitteratur som jag minns som enbart dryg.
4 Harry Potter-serien - JK Rowling Ja, ja, ja!!!
5 Dödssynden - Harper Lee Japp, gillade lite lagom sådär
6 Bibeln. Inte än, men jag ska prova. Den står i olästhyllan och väntar. TBR
7 Svindlande höjder - Emily Brontë. Sett filmen, det får minsann räcka.
8 1984 - George Orwell Ohja, långsam historia det här.
9 Den mörka materian - Philip Pullman. Sett filmen och därmed sabbat läsningen för mig själv, så det kommer nog inte bli av.
10 Lysande utsikter - Charles Dickens
11 Unga kvinnor - Louisa May Alcott
12 Tess av D’Urbervilles - Thomas Hardy
13 Moment 22 - Joseph Heller. TBR!
14
Shakespeares samlade verk. Inte läst allt, men vi spenderade några intensiva veckor med denne mannen när jag läste British Literature and the Irish Angle. Tror jag klarar mig så.
15 Rebecca - Daphne Du Maurier
16 Hobbiten - JRR Tolkien Japp, halvdryg. Inget som fick mig att vilja försöka läsa Sagan om ringen igen direkt.
17 Fågelsång - Sebastian Faulk
18 Räddaren i nöden - JD Salinger Läst, inget för mig!
19 Tidsresenärens hustru - Audrey Niffenegger. TBR!
20
Middlemarch - George Eliot

21 Borta med vinden - Margaret Mitchell. Läste en kortversion – gillade inte alls.
22 Den store Gatsby - F Scott Fitzgerald Gillade, även om den var  lite åt det sega hållet.
23 Bleak House - Charles Dickens
24 Krig och fred - Leo Tolstoy
25 Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams. Håller på, typ. Läst första (och andra?) boken. TBR
26 En förlorad värld - Evelyn Waugh
27 Brott och straff - Fjodor Dostoyevsky
28 Vredens druvor - John Steinbeck. TBR!
29
Alice i Underlandet - Lewis Carroll Flummeti-flumflum! Läst en gång, räckte.
30 Det susar i säven - Kenneth Grahame
31 Anna Karenina - Leo Tolstoy
32 David Copperfield - Charles Dickens
33 Berättelsen om Narnia - CS Lewis. Funderar ibland på att läsa Narnia, men kan ju berättelsen utan och innan från den härliga TV-serien som gick på 90-talet så det tar emot lite med.
34 Emma - Jane Austen
35 Övertalning - Jane Austen
36 Häxan och lejonet - CS Lewis. Se ovan.
37 Flyga drake - Khaled Hosseini. Försökte lyssna på den, men tyckte den var dryg och tyade inte mer än 60 minuter.
38 Kapten Corellis mandolin - Louis De Bernieres
39 En geishas memoarer - Arthur Golden
40 Nalle Puh - A.A. Milne Ja, goaste original-Puh!

41 Djurfarmen - George Orwell Underbar!
42 Da Vinci-koden - Dan Brown Utläst på nolltid, här finns ett driv som är sällsynt men gillade inte Browns språkhantering.
43 Hundra år av ensamhet - Gabriel Garcia Marquez. Inte läst, men pappa har hållit på att läsa denna sen 80-talet – det avskräcker mig ;)
44 En bön för Owen Meaney - John Irving
45 Den vitklädda kvinnan - Wilkie Collins
46 Anne på Grönkulla - LM Montgomery
47 Fjärran från vimlets yra - Thomas Hardy
48 Tjänarinnans berättelse - Margaret Atwood
49 Flugornas herre - William Golding Riktgit bra!
50 Försoning - Ian McEwan
51 Berättelsen om Pi - Yann Martel Blö, vad jag inte gillad denna.
52 Arrakis - ökenplaneten - Frank Herbert
53 Nya vindar över Cold Comfort Farm - Stella Gibbons
54 Förnuft och känsla - Jane Austen
55 En lämplig ung man - Vikram Seth
56 Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafon
57 Två städer - Charles Dickens
58 Du sköna nya värld - Aldous Huxley
59 Den besynnerliga händelsen med hunden om natten - Mark Haddon Potaten gillar!
60 Kärlek i kolerans tid - Gabriel Garcia Marquez

61 Möss och människor - John Steinbeck
62 Lolita - Vladimir Nabokov
63 Den hemliga historien - Donna Tartt. Ibland tror jag att jag vill läsa den, men sen ångrar jag mig alltid - varför?
64 Flickan från ovan - Alice Sebold
65 Greven av Monte Cristo - Alexandre Dumas
66 På drift - Jack Kerouac
67 Jude Fawley - Thomas Hardy
68 Bridget Jones dagbok - Helen Fielding En av böckerna som satte fart på mitt läsande efter gymnasiet, det ska den ha tack för!
69 Midnattsbarnen - Salman Rushdie
70 Moby Dick - Herman Melville
71 Oliver Twist - Charles Dickens
72 Dracula - Bram Stoker TBR
73 Den hemliga trädgården - Frances Hodgson Burnett Den här skulle man egentligen läst när man var liten, inte 25+. Men, men… bättre sent än aldrig.
74 Notes From A Small Island - Bill Bryson
75 Odysseus - James Joyce
76 Helvetet (del av Den gudomliga komedin) - Dante
77 Sommarlägret på Vildkattsön - Arthur Ransome
78 Den stora gruvstrejken - Emile Zola
79 Fåfängans marknad - William Makepeace Thackeray
80 De besatta - AS Byatt

81 En julsaga - Charles Dickens
82 Cloud Atlas - David Mitchell
83 Purpurfärgen - Alice Walker
84 Återstoden av dagen - Kazuo Ishiguro
85 Madame Bovary - Gustave Flaubert Lyssnade på den, drygaste boken 2013.
86 En ömtålig balans - Rohinton Mistry
87 Min vän Charlotte - E.B. White
88 Fem personer du möter i himlen - Mitch Albom
89 Adventures of Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle TBR
90 The Faraway Tree Collection - Enid Blyton
91 Mörkrets hjärta - Joseph Conrad Läste den på BTH, minns den som svårläst men värd mödan.
92 Den lille prinsen - Antoine De Saint-Exupery. Med i månadens TBR!
93 Getingfabriken - Iain Banks
94 Den långa flykten - Richard Adams  Vilka TV-barndomsminnen!
95 Dumskallarnas sammansvärjning - John Kennedy Toole
96 Fem svarta höns - Nevil Shute
97 De tre musketörerna - Alexandre Dumas
98 Hamlet - William Shakespeare
99 Kalle och chokladfabriken - Roald Dahl Inte alls svag för den här historien. Dahl kan bättre! Kommer inte läsa.
100 Samhällets olycksbarn - Victor Hugo Så tjock, så känd. Tror verkligen inte att jag kommer orka ta mig igenom denna.

 

Jösses, vilken engelsk lista! Fem från Charles Dickens och fyra Jane Austen. Konstigt att de har med Shakespeares samlade verk och Hamlet (måste man läsa Hamlet två gånger?). Likadant med Narnia – först kommer hela serien, sen kommer Häxan och lejonet. Hur tänkte de där?

22% känns ändå okej och med böckerna i min olästhylla kommer jag upp i 29%. Det är verkligen inte min typ av böcker det mesta här. På listan finns även böcker jag inte läst från författare jag gillar (t ex Nevil Shute!) och andra böcker från författare jag inte alls vill läsa igen (t ex Jane Austen, förlåt mig men jag orkar bara inte).

Hur många knaprar du ihop?

10 kommentarer:

  1. Jag har den där listan liggande för att gå igenom någon dag med bloggtorka... 39 stycken av dem har jag läst, men de flesta var det väldigt länge sedan jag lästa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är ju hur många man faktiskt vill läsa, för mig blev det oväntat många som helt går bort. Om jag läser dem är det för att jag måste, inte för att jag själv vill.

      Radera
  2. nej nej läs guldkompassen SÅÅ bra! glöm filmskiten bara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men HUR ska jag bara kunna glömma? D: Kanske blir aktuellt om några år. Kanske. Om jag hittar en riktigt snygg utgåva ;)

      Radera
  3. Oj, ligger nog lite efter så ska nog inte ens kolla ;)

    SvaraRadera
  4. Jag kom upp i 20 lästa men sen när jag fick hem Dickens En julsaga insåg jag att jag inte alls hade läst den. Tur jag har helgen ledig med andra ord:) inte min stil av lista så lär inte förbättras nämnvärt i det närmaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det känns som jag kommer ta om- och avvägar för att slippa läsa många av böckerna på den här listan. Vissa böcker lockar bara inte, så varför ska man tvinga sig själv?

      Radera
  5. Jag är en sådan som har läst nästan alla böcker på listan. plus en hel drös med andra gamla klassiker, främst rysk litteratur. Jag behöver verkligen vidga mina vyer när det kommer till skönlitteratur och sluta läsa gamla (ofta) tunga böcker och facklitteratur. Är glad att jag hittat hit så jag får lite boktips och kan ta upp mitt läsande i höst - och vintermörkret ^^

    De jag kan tipsa dig om från listan som du ännu inte läst är: Tess D'Uberville, Krig och Fred, Anna Karenina, Liftarens Guide till galaxen, På drift, Helvetet (den gudomliga komedin), Återstoden av dagen, Odysseus, Lolita och faktiskt Anne på Grönkulla. Min mamma försökte traggla på mig de där grönkulle-böckerna när jag var liten, men det var faktiskt rätt nyligen jag tog tag i att läsa dem. De är faktiskt inte allt för pjåkiga... Annars så duger miniserien bra också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liftarens guide till galaxen har jag börjat på (läst första och andra boken) och minns den som trevlig i små doser men ack så hjärnkraftskrävande. Inget man plockar upp bara sådär... Anna Karenina råkade jag se sista minuterna på på tv häromsistens, spolierat slut med andra ord. :( De övriga har jag i princip ingen relation till och ska ha i åtanke när det vankas klassikerinköp nästa gång! Har faktiskt gått i funderingar om att läsa Anne på Grönkulla, det är en serie jag helt missat både på tv och i bokhyllan :)

      Tack för tipsen!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...