onsdag 27 februari 2013

Potatens boktipsartävling: Tredje rundan

TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD! VINNAREN DRAS HÄR.

Tjosan! Som förutspått bommade jag att fixa upp en deltävling i helgen. Sån är jag. Men nu är det onsdag och vi ska därför roa oss med näst sista boktipsarrundan, två nya poäng att slåss för. Lycka till!

udda

Vissa karaktärer har makalöst konstiga namn. Många är just bara konstiga, men några är riktigt fina. Ett av de finaste jag kommer på är Eowyn. Hade det inte varit så svårstavat hade jag kunnat tänka mig att döpa någon till det. Det jag är ute efter är ovanliga namn som går att uttala.

Böcker som går bort: Härskarringen, Hungerspelen, Udda verklighet, Graceling Realm (sv: De utvalda), Harry Potter, Berättelsen om Pi, Tove Janssons Muminböcker.

 

potatis

Såklart! :D

Böcker som går bort: Tråkiga fakta- och kokböcker, All Over Creation, The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society

 

Observera att ni måste motivera era svar så att jag fattar!

Det finns hur många böcker som helst med potater i titeln men jag ser gärna att ni tipsar om sådant ni faktiskt vet något om. :) Om ni inte hakat på Potatens boktipsartävling än, kolla in första boktipsarrundan! Där finns mer babbel om regler, extrapoäng och dylikt. Alla deltävlingar är öppna till slutet.

Tidigare deltävlingar
Första boktipsarrundan
Pyssel #1
Andra boktipsarrundan

8 kommentarer:

  1. Ovanliga namn:

    Det första som kom till mig var Ebenezer alltså namnet på huvudrollsinnehavaren i En julsaga, själv tycker jag det är ett super fint namn.

    Nästa namn som jag kom att tänka på var Sherlock, som jag faktis aldrig hör någon annan heta förutom just Sherlock Holmes

    Sedan kom alla Shakespears underbara namn till mig, min favorti är helt klart Desdemona namnet på othellos fru, dock detta en pjäs men en av döttrarna i Kastrullresan heter också det

    Potatis:
    Den fösta jag kom att tänka på var potatis sorten King Edward och då började jag naturligtvis att tänka på Twiligt, (otroligt långsökt men ändå)

    Sedan började jag tänka på böcker med potatis i titlen och jag fick för mig att någon av hur du tränar din drake böckerna hette någonting med det och till min lycka hade jag rätt, den fjärde boken heter Hur du stjäl en potatis på svenska, själv har jag bara läst första så jag vet faktis inte hur mycklet den härt har med potatisar att göra

    Den sista boken jag kom att tänka på var barnen i Bullerbyn förvist är det väll potatislandet barnen ligger i när det börjar prata lådsas språk

    //Erika

    SvaraRadera
  2. 1. Eon av Alison Goodman, ett väldigt enkelt men fint namn!
    2. Hur du stjäl en potatis av Cressida Cowell

    SvaraRadera
  3. 1. De utvalda: Tankeläsaren (Katsa)av Kristin Cashore
    2. Vinterträdet av Ellen Mattson

    SvaraRadera
  4. Okej när jag läste potatis så det första som kom till mitt minne var såklart Håkan bråkan, han älskar ju potatis! Bättre upp så finns det en bok med både håkan bråkan och potatis "håkan bråkan och potatismysteriet" mycket mer potatis än så blir det inte.

    Och speciella namn, den var svårare. Något som kommer in i huvudet (troligen för att jag läser bok 2) är Xander från matched annorlunda men ändå fint namn!

    SvaraRadera
  5. På ämnet 'udda namn' får jag tipsa om en dystopibok som jag håller på att läsa nu nämligen Blood Red Road där huvudpersonen heter Saba, vilket jag inte finner så vanligt! ;)

    SvaraRadera
  6. Jag har några självklara karaktärer jag kommer att tänka på när du pratar konstiga namn. Den första jag kommer på på rak arm är Lenny i "Himlen börjar här" som egentligen heter Lennon (döpt efter Lohn Lennon). Ett udda och underligt namn om du frågar mig. Ett självklart namn i kategorin hade varit Piscine Molitor i "Berättelsen om Pi" om du inte redan skrivit den boken (särskilt om man vet varifrån namnet kommer). Här kan du läsa om himlen börjar här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918663402X

    I temat potatis kommer jag ganska snabbt att tänka på Mr och Mrs potato head i toy story. Jag vet att toy story är en film, med det finns en del böcker baserade på filmen. En kan du hitta här: http://www.randomhouse.com/kids/disney/character/TOY/Toy-Story/

    Om det måste vara en riktig bok skulle jag säga böckerna om Sune eller Håkan Bråkan. Håkan (som är Sunes lillebror) älskar ju potatis i alla olika former, stekt, kokt, som chips...

    Här kan du läsa om en Håkan Bråkan-bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9129655781

    Här kan du läsa om en Sunebok: http://www.bokus.com/bok/9789129660623/sune-alskar-sophie/

    Jag har många böcker om både Sune och Håkan Bråkan hemma och när jag var yngre tyckte jag mycket om dem. Jag tror faktiskt att jag skulle gilla dem även om jag läste dem nu...

    Här har jag länkat tävlingen: http://bokhyllan.blo.gg/2013/march/kul-tavling.html

    SvaraRadera
  7. Här är ju frågan om det ska vara udda namn ur svenskt/västerländskt perspektiv eller om det ska vara påhittade som i fantasy... Får bli något däremellan. Jag rekommenderar min favoritbok som inte bara har ett udda namn utan har två huvudkaraktärer med udda namn: "I have a bed made of buttermilk pancakes" av Jaclyn Moriarty. Det handlar om den relativt konstiga familjen "Zing" varav två heter "Marbie Zing" och "Fancy Zing"

    Potatis.. Jag vet verkligen INGEN bok som jag har läst som har någon koppling till potatis. Håller dock på att ta mig igenom en bok som heter "The girl who circumnavigated fairyland in the ship of her own making" och författaren (Cressida Cowell) har en annan bok som jag vill läsa som heter "Hur du själ en potatis". Dock har jag ju inte läst den. Det enda potatis fick mig att tänka på var boken jag läste för ett tag sedan som jag gillade och heter "Hunger i Amerika" av Richard Wright. Kopplade potatisen lite till svält där...

    emilie.kindvall@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Hihi hitta barnboken http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127027015 Verkar helt okej!

    Sen

    Yrsa, den glömda drottningen. Har inte hon ett udda namn månne? Den är skriven av Margit Sandemo och jag har faktiskt läst den. Himla bra om man gillar svensk historie för lääääänge sen =)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...