fredag 14 augusti 2015

Stark som en björn, snabb som en örn

Träning  (fast kul)

Träna hårt!

Tycker du om att röra på dig?
- Ja. Awesome, fortsätt!
- Nej. Hmm, fortsätt.

Har du sett Svett & etikett?
- Ja. Skoj, fortsätt.
- Nej. Åtgärda och återkom.

Tycker du om Kalle och hans syn på träning?
- Ja. Bra, fortsätt.
- Nej. Lämna en förklarande kommentar! Och läs en annan bok, kanske den här?

 

Jag  gillar att röra på mig, det har inte alltid varit så men när man väl fattat hur glad kroppen blir av att jobba så vill man må så gott igen. Kalle är likadan och i Svett & etikett visade han detta igen och igen, på ett sätt som drog upp mig ur soffan igen och igen. Sedan kom boken och jag beställde den direkt och det är jag glad för. Grejen med Stark som en björn, snabb som en örn är ju att det handlar om träning med Kalles härliga sätt att se på livet. Såhär:

"Man behöver faktiskt inte byta liv och sluta med allt kul för att få hålla på med träning. Träning tillhör nämligen inte dom där i snabba sportiga kläder med quinoa och keso på armlängds avstånd. Träning är för alla, särskilt såna som jag som tycker om att äta hamburgare och dricka öl. Och göra burpees. Jag älskar att göra burpees."

När jag läser boken hör jag hans röst i huvudet, vilket är lite hjärntvättat men ändå mysigt. Boken är riktigt tjusig och full med träningsglädje och Kalle – jag gillar, blir glad, sprallig och rastlös och vill bara ut och leka! Hur skulle det kunna bli annat än bra?

Vill du läsa en bok som är som Svett & etikett?
- Ja. Köp den: adlibris bokus cdon
- Nej. Vaddå “nej”???

 

Vet du hur snabb du är? Eller hur snabb du skulle kunna bli? Jag vet inte själv och jag är så oerhört nyfiken. Så jag springer, inte bara när det är härligt och för att det får mig att må gott, för backträning och intervaller är fan inte roligt, utan även för att jag är nyfiken. Kommer jag kunna persa på 5km innan nyår? Jag ska i alla fall försöka, igen och igen och igen.
   Har du några mål? Om inte så utmanar jag dig här och nu att sätta upp ett. Kanske ska du springa 500m utan att stanna, kanske ska du klara milen under 50 minuter – vad ditt mål än är så se till att det är realistiskt men utmanande. Och sedan ger du dig inte, du låter inte dig själv komma undan, för din hjärna kommer försöka ge dig anledningar att låta bli. Det är vad vi häromkring kallar för gösen: gösen sitter på axeln och försöker övertala dig att du ska stanna och vila, att du har för ont och är för trött. Men grejen är den att din kropp kommer att tacka dig om du rör på dig och det kommer kännas så jäkla bra! Så gör det, piska gösen! Gör det nu!

 

Stark som en björn, snabb som en björn
Kalle Zackari Wahlström 2014
Printz Fakta
165 sidor
ISBN: 9789187343339
goodreads-snitt: 4,04

 

Och för den som inte kan få nog av Kalle rekommenderas hans instagram-konto: kallewahlstrom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...