söndag 6 maj 2012

No Present Like Time av Steph Swainston

 

 

Titel: No Present Like Time

Författare: Steph Swainston 2005

Förlag: Gollancz

Språk: Engelska

414 sidor

Andra boken i The Castle-trilogin

 

 

SPOILERVARNING!!! Akta er om ni inte har läst första boken i serien! Läs då hellre recensionen för första boken The Year of Our War.

God is still on vacation, the Emperor still leads, and his cadre of immortals are still quarreling among themselves, Jant Comet, the Emperor's winged Messenger, reluctantly joins a naval expedition to be launched against a new insect invasion.

* * * * * * *

Jag är nog lite partisk när jag skriver detta för jag gillar ju Jant…

Kritikerna menar att andra boken i Swainstons trilogi mest känns som ännu ett äventyr för Kejsarens odödliga cirkel och inte tillför något nytt. Det kan jag till stor del hålla med om, men jag bryr mig inte! Så länge jag får umgås med Jant så är jag mer än nöjd!

Ett tag kände jag att hela den långa resan ute på sjön var överflödig utfyllnad och den känslan blir jag aldrig helt av med. Det jag däremot uppskattar är att Jant inte spenderar lika mycket dötid i the Shift, för i första boken störde jag mig en hel del på hans drogresor. De var en smula obegripliga. Kanske är det för att vi vet om sambandet mellan the Shift och Fourlands, men de är nu mer lätthanterliga och en del av berättelsen.

Första boken i serien var bättre, No Present Like Time är inte särskilt actionspäckad och långa stycken är det bara Jants paniktankar och öppet hav som fyller sidorna. Men emellanåt dras jag med. Emellanåt blir jag alldeles nykär och det är helhärligt! <3

4-/5

utläst 2011-09-16

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...