måndag 18 januari 2016

The Winner's Crime

Jag erkänner: jag började slafsa lite och utstöta konstiga små ljud när jag snubblade över den här snyggingen i SF-bokhandeln. Frågan nu är om det var befogat. Jag har alltså läst The Winner's Crime, andra boken i The Winner's Trilogy.

Detta är en spoilerfri recension, det spelar ingen roll om du läst första boken eller ej. 

Denna serie utspelar sig i ett kejsardöme som likt Romarriket breder ut sig och förslavar andra folk. Vi följer Kestrel, generalens dotter, som måste välja mellan att gifta sig eller gå med i armén. Hon vill varken eller och en dag går hon och impulsköper en slav. Det är klart att hon faller för honom och han för henne, men det förstår ju vem som helst att det inte kommer att fungera. Och det blir inte bättre i andra boken (om någon nu trodde det), för som så många gånger förr är det i andra boken som saker och ting på riktigt går åt helsicke. 
   Tyvärr är det också i den andra boken som tempot faller, jag minns The Winner's Curse som spännande, med förbjuden kärlek, smussel och revolt. I uppföljaren blir det dessvärre mest politiskt rävspel, det handlar mer om att trippa på tå för att inte förarga fel människor och Kestrel som jag ville se som en krigarprinsessa har istället blivit en bricka i andras spel. Dessutom måste vi ta upp slutet, för detta är en cliffhanger. Den är inte olidlig om man är beredd på den, men ändå. 

Sista boken i serien kommer i mars och trots att jag inte var så förtjust i The Winner's Crime så lär jag förbeställa avslutningen. Det är ändå helt okej ungdomsfantasy (utan magi) och jag hoppas och tror att Marie Rutkoski kan få till en bra tredje bok.


The Winner's Crime
Marie Rutkoski 2015
Bloomsbury 2015
400 sidor
The Winner's Trilogy #2
ISBN: 9781408858691
goodreads-snitt: 4,21

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...