torsdag 4 september 2014

Nörd, besserwisser och feminist: ords olika betydelser

Ord kan betyda olika saker, ha olika laddning. Tre ord har pluppat upp igen och igen senaste veckorna och nu behöver jag skriva av mig.

Har du hittat hit till Bokpotaten så har du förmodligen ett stort bokintresse och kanske t. o. m. en egen bokblogg. Då är chansen stor att du med stolthet kallar dig själv boknörd, för det är ju vad vi är och vad vi kallar oss. Vi känner stolthet i att ingå i en gemenskap där bookhaulvideor och bokmässor är viktiga grejer. För oss är boknördighet inget hinder, det är den törst som binder oss samman.
   Men de flesta av oss har liv utanför böckernas värld och vi måste inte gå på om läsning dagarna i ända. Vi är inte enkelspåriga bara för att vi är nördiga och det är här meningarna verkar gå isär. Senaste tiden har jag mött människor som uppfattar nördighet som något negativt, som ser nördighet som ett socialt aber. För mig är nördighet samma sak som kunskapstörst, det är att bry sig om något och ständigt försöka lära sig mer om det. Om en människa blir socialt obekväm pga. sin kunskap gör inte det vederbörande till en nörd utan till socialt inkompetent, och det är inte samma sak.
   Detsamma gäller ordet besserwisser: i min värld är det en person som vill ha koll på läget, som vill veta vad han/hon pratar om. Men man måste inte trycka allt man vet i halsen på folk bara för att man är besserwisser – gör man det är man oförskämd.
   Nörd och besserwisser är för mig inte samma sak som besatt. Men här tycker som sagt folk olika och jag får känslan av att det kan vara en generationsfråga. Eller handlar det helt enkelt om ifall man ser sig själv som nördig eller inte? Jag vet inte riktigt, men jag har ju svårt att tro att de som behandlade mig som skit på högstadiet för att jag var smart skulle säga att nörd är något att sträva efter, trots att de tillhör samma generation som jag.

Ett annat ord som folk ger konstig mening är feminist. Feminism handlar om jämställdhet  – det handlar inte om att kvinnor ska få fördelar män inte har. Det gör mig trött och förbannad att man idag kan säga att man inte är feminist och komma undan med det. Är du inte feminist så tycker du inte att kvinnor och män ska behandlas lika, du ställer dig alltså bakom könsdiskriminering. Hur kan detta vara okej?! Jag förstår det bara inte…

Och där har ni dagens potatbabbel. Är det någon annan som har reagerat på dessa eller andra ord?

6 kommentarer:

  1. Hela min familj är nördar på ett eller annat sätt, vi bär epitetet med stolthet! Besserwisser däremot, i ordet lägger jag in att det är en person som alltid måste rätta andra om de har fel och komma med fakta som ingen frågat efter, så jag är inte så förtjust i den sortens personer. Kan bero på att jag jobbat med några sådana och när de börjar försöka överträffa varandra vet jag att mötet kommer att bli låååååångt... Och feminist, visst är det som du säger, det handlar helt enkelt om att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter, vill en inte det så tycker en alltså det är okey med diskriminering... Men det finns ju de som tycker att det är män som diskrimineras nu för tiden, hur de nu kan få ihop det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske bara är jag som förvanskat besserwisser till att inte inkludera oförskämdhet. Förmodligen eftersom jag gillar ordet och vill kunna vara en, utan att bete mig som en tölp ;)

      Radera
  2. Nörd är för mig också något helt och hållet positivt. Besserwisser har däremot en negativ klang för mig. För mig är det just att man vill trycka ned andra människor med hjälp av den kunskap man har som den andra personen inte har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske bara är jag som fått för mig att det inte måste vara så, SAOL håller med er. Men det kan ju ändras :)

      Radera
  3. Bra skrivet! Orden är inte mer än vad vi lägger i i dem, jag håller med dig om nörd men inte riktigt om besserwisser. För mig är det inbyggt i ordet att man hela tiden berättar att man vet bäst, inte att man nödvändigtvis faktiskt vet mest eller bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! :) SAOL är på din sida och ser det som negativt. Kanske är det bara jag som adopterat och filat lite på ordet för att det ska passa mig, kanske ändras betydelsen åt mitt håll så småningom. Vi får se!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...