tisdag 27 augusti 2013

Det här kan bli bra, vampyrer till trots

I somras beklagade jag mig tydligen lite väl mycket hos Sincerely Johanna över hur orättvist bokskördar kan slå (dvs. att hon hade fått en massa nya fina böcker och inte jag). Härlig som hon är skickade hon nämligen en bok till mig, oväntat och underbart – tack igen, going! Boken lästes snabbt men recensionen dröjde – dags att ta tag i det här!

Sugen på ännu en vampyrserie? Njäe, det var inte direkt jag heller. Men De odödligas regler överraskade mig: vampyrerna var inte odrägligt snygga och något att tråna efter; det var bra fart i boken som trots sina 459 sidor aldrig blev långdragen; historien var bättre än väntat och jag gillade slutet. Men mer om det senare.
   Vi följer Allie, människa i en värld som styrs av vampyrer. Hon är en duglig huvudperson med fel och brister och det är så skönt att slippa äcklig perfektion. Jag vill inte avslöja vad som händer, blev själv arg när jag råkade läsa baksidestexten för tidigt, men hon träffar en vampyr vid namn Kanin. Kanin!?! Hade jag varit översättare hade jag slagits med näbbar och klor för att få döpa om honom för det här funkar bara inte. Om ni tror att namn inte ändras i översättningar så har ni fel, exempelvis blev Pippa i A Great and Terrible Beauty (Ögat över månskäran) till Penelope i den svenska översättningen. Precis som Pippa inte är ett bra svenskt namn på en överklasstjej i viktorianska England så är Kanin inte ett bra svenskt namn på en vampyr i en mörk dystopi! Det är som metal-bandet som kallade sig Tröjan – det blir mest bara löjligt. [Lugn ner dig nu, Elen.] Jag hade gillat den här boken bättre om han hade haft ett vettigt namn. Och ännu bättre om boken inte var så packad med språkliga misstag och fel. Gör om, gör rätt.
   Det här är alltså första delen i Edens blod (en trilogi?) och därför var jag livrädd för en ouppfostrad cliffhanger. Det har hänt förr, gånggång, men det hände faktiskt inte här! Vi får naturligtvis ett öppet slut, men det är ändå ett slut. Mycket bådar gott inför framtiden, när nästa bok kommer vet jag minsann en potat som ska försöka lägga vantarna på ett ex.


De odödligas regler

(The Immortal Rules)
Julie Kagawa 2012
Harlequin 2013
459 sidor
Edens blod #1
ISBN: 9789164078001
goodreads-snitt: 4,16

danskt band: adlibris bokus cdon

Gillar verkligen att Harlequin valt det svartgula omslaget (istället för det med tjejansiktet och blodtåren), hoppas de fortsätter med det snygga blå omslaget för nästa bok. Tycker dessutom att det är härlig kvalitet på den här utgåvan.


Någon som vet när andra boken kommer på svenska?

5 kommentarer:

  1. Ingen aning om när del två kommer på svenska men snygg var den!

    SvaraRadera
  2. Harlequin kom in i butiken strax inne jag läste ut den här. Jag tjatade lite på de att de skulle översätta den andra boken så snart som möjligt. Dock sa han att det nog ändå kommer dröja tills nästa år. Hoppas också de använder det blåa omslaget då! Så. Himla. Snyggt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meep, så länge... Tur jag skrev ner min egen sammanfattning av första boken då, annars lär jag ju inte minnas ett skvatt :P

      Radera
  3. Nu blir jag sugen på den:).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...