lördag 26 mars 2016

Rebel Spring

Spoilerfri recension utlovas!

Det händer dessvärre inte så ofta att jag verkligen bryr mig om hur det ska gå för karaktärer i böcker, men med Morgan Rhodes fantasyserie så gör jag det. Första boken var okej och kändes som början på något större, men jag kände att vi behövde mer tid att lära känna karaktärerna för att även kunna känna med dem. Det kan vi nu, för nu trummar serien igång ordentligt och jag förstår hur de tänker och kommer på mig själv med att heja på alla huvudkaraktärer, trots att de vill ha död på varandra. Paralleller dras ofta mellan den här serien och Game of Thrones / A Song of Ice and Fire och 150 sidor in i Rebel Spring började jag också att motvilligt dra dem. Mest slående är hur vi följer olika karaktärer och själva får bestämma lite vem vi tycker är ond eller god. Det är ju ändå rätt härligt att kunna fatta tycka för så många olika karaktärer som alla är ute efter samma sak – makt! Det finns dock ett litet uns av gammal tjatig YA-kärlek i Rebel Spring som jag hoppas flyger sin kos i resterande böcker, för Falling Kingdoms-serien behöver inte kärlekskranka tonåringar, världen och maktspelet är mycket större än så. 

För allt i världen, förvänta dig inte Game of Thrones, bara ge dig in i den här serien ändå - här finns maktbegär, magi, gudar och rävspel. Jag gillar verkligen detta och hade jag inte varit en sådan fattig student hade jag letat upp nästa del direkt, förutsatt att jag hittar rätt utgåva förstås – detta är en serie jag vill ska se snygg ut i bokhyllan så att jag kan visa upp den och prata om den för alla som vill lyssna. Detta håller på att bli en av mina favoritserier någonsin, hoppas den håller hela vägen!



Min recension av Falling Kingdoms.


Rebel Spring
Morgan Rhodes 2013
Razorbill 2014
401 sidor
Falling Kingdoms #2
ISBN: 9781595145925
goodreads-snitt: 4,19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...