torsdag 3 mars 2016

Dödens stad

Äntligen har jag tagit itu med den avslutande boken i Legenden om Morwhayle och ska försöka formulera vad jag känner – det blir nog inte helt lätt…

Detta är en spoilerfri recension av sista delen i en trilogi, och av serien som helhet.

Jag har problem med Dödens stad. Riktigt stora problem som jag aldrig kommer förbi. Något som får mig att se rött är hur man gång på gång hackar på huvudpersonen Arteil för att han ser ut som en tjej. Att vara tjej är inget skällsord. Aldrig! Det är inte okej. Det är så långt ifrån okej att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
  Ett annat bekymmer jag brottats med sedan första boken är hur vi, trots att vi följer (minst) två karaktärer, inte får reda på vad som försiggår. Det börjar i Häxmästaren med att Arteil inte vet varför han och systern Malda splittrades som små. Alla andra verkar veta, men inte han. Detta behöver inte vara ett problem och jag har läst många bra böcker där vi tillsammans med en karaktär ska ta reda på något liknande. Men här blir det jobbigt, för när vi byter och följer allt ur Maldas synvinkel så får vi reda på att hon vet – men hon vägrar dela med sig. Det känns som att ALLA VET UTOM JAG. Och Arteil. Klumpige Arteil som inte är betrodd. Varför är inte jag betrodd att hålla det hemligt från honom när alla andra gör det? Denna känsla fortsätter serien igenom.
  Något som stör mot slutet av Dödens stad är att det är för mycket som känns ouppklarat med 50 sidor kvar, man riktigt känner hur sidorna rinner iväg och tempot ökar för att hinna med. Det blir för luddigt och ouppklarat, saker och ting reds inte ut och jag har en gnagande känsla av att pusselbitarna kanske inte riktigt passar. Lägg därtill alla de språkfel som tynger särskilt andra halvan av boken och ni förstår att jag har bekymmer.

Jag hade velat älska den här serien och kunnat rekommendera den till alla, men nu blev det inte så. Jag är glad att jag har avslutat en serie, men riktigt ledsen över att jag i slutändan inte gillade Legenden om Morwhayle.



Mina recensioner av tidigare delar: Häxmästaren | Demonprinsessan
Mina tankar inför sista boken: När man vill vara schysst mot en bok

Eftersom jag är gnöligare än vanligt idag, här är några andra som recenserat Dödens stad: Schitzo-Cookie’s Bokblogg | Eli läser och skriver

Dödens stad
Peter Bergting 2013
Bokförlaget Semic
272 sidor
Legenden om Morwhayle #3
ISBN:9789155259280
goodreads-snitt: 3,20

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...