söndag 13 maj 2012

Bokbloggsjerka 11-14 maj: Nya författare

 

Veckans jerka!

Upptäckte du någon ny författare under förra året som du kan berätta lite om?

 

 

De författare som utmärkte sig mest i fjol var två som redan skrivit färdigt och en illustratör.

2011 tog mitt läsande ordentlig fart mot tidigare år och jag började konsumera böcker lite sådär halvfanatiskt som bokbloggare i största allmänhet verkar göra ;) En av favoriterna blev Steph Swainstons fantasy/sci fi/new weird-serie The Castle Series (The Year of Our War, No Present Like Time, The Modern World och Above the Snowline) där huvudpersonen Jant knöt sig fast i mitt hjärta under hösten. Dessvärre upptäckte jag snart att hon redan lagt skrivandet på hyllan. (Avgrundstjut: Nooo…!) Hon ska bli kemilärare istället - inget annat att göra än att önska henne lycka till med detta. Trots att serien därmed stannar på för fantasyserier futtiga 4 böcker, känns det ändå bra att hon inte gick i fällan att skriva blaha-delar som utfyllnad bara för att fansen skriker efter mer. Jag har (nästan) försonat mig med tanken på att det inte kommer fler böcker och ser istället fram emot att kunna läsa om de jag har.

En annan författare som slog till mig hårt och skoningslöst var Nevil Shute med On the Beach. Ett mål i år är att läsa fler, de verkar riktigt tankeväckande allihop och han skriver så bra. Läs honom! Läs!

Illustratören? Shaun Tan, såklart! <3

2 kommentarer:

  1. Köpte en Shaun Tan till min son, men han är inte så förtjust i den så jag får läsa den själv :/

    SvaraRadera
  2. Har inte hört talas om någon av dem vilket inte är så konstigt då de inte skriver i "min" genre. Tänker dock skriva upp namnen ändå då jag ska försöka att vidga mina vyer en aning ...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...