måndag 28 maj 2012

Temeraire av Naomi Novik

temeraire

Jag hoppades på att falla för Temeraire och få spendera halva sommaren med att plöja alla sju böckerna i serien. Planerade att ha allihop snyggt i bokhyllan, men så blir det nog inte.

Drakar och Napoleonkrig. Jag tänkte att det kunde bli bra. Och till en början var det det. Jag kunde helt enkelt inte låta bli att tycka om Temeraire, överraskningsdraken som kläcks på ett brittiskt skepp och fattar tycke för kapten Laurence. Jag blir ofta förtjust i nya genomtänkta världar och dras här med när drake och människa tillsammans lär sig hur det går till i drakflygarvärlden. Men det känns väldigt krabbigt med all utrustning. Det är selar och spännen, livlinor och stora tygstycken över drakarnas magar för att hålla fast all packning. Det finns massor med olika sorters drakar, framavlade för olika ändamål. På de större verkar det vara lika stora besättningar som på ett mindre krigsskepp. Visst, det låter kanske logiskt eftersom de stora drakarna verkligen är stora, men jag faller inte för det. Det blir för plottrigt…

Berättelsen då? Jag vet inte. Författaren ska ha ett plus för en välskriven bok, men det saknas något. Jag gillar som sagt början, hur vi lär oss om drakar tillsammans med Temeraire och Laurence, men jag saknar ett mål. Det maler på utan att bygga upp mot någonting särskilt och hettar inte till förrän i sista kapitlet. Lite väl sent för mig.

Draken Temeraire är söt och trevlig, men boken fångar mig inte alls. Om jag snubblar över fortsättningen Throne of Jade billigt, då kanske jag köper den. Annars får det nog vara. Tyvärr!

2/5

 

 

Titel: Temeraire

Författare: Naomi Novik

Förlag: Harper Voyager

Språk: Engelska

340 sidor

Första delen av sju om Temeraire

 

 

Adlibris beskrivning: When the HMS Reliant captures a French ship and its priceless cargo, an unhatched dragon egg, Captain Will Laurence is swept into an unexpected kinship with an extraordinary creature and joins the elite Aerial Corps as a master of the dragon Temaraire, in which role he must match wits with the powerful dragon-borne forces of Napoleon Bonaparte. Original.

Provläs!

4 kommentarer:

  1. Va tråkigt :( jag som hade hört så gott om den så tänkte låna den på biblioteket i sommar...
    Kommer jag väl göra ändå för det är ju gratis men ändå :P

    "Planerade att ha allihop snyggt i bokhyllan"
    Ojoj hur många gånger har jag inte gjort det haha =).

    SvaraRadera
  2. Spring, Bokpotaten, spring! Håller tummarna för att du hittar ett exemplar av bif. :-)

    SvaraRadera
  3. Svar: Tove Jansson - amen! Jag läste Sommarboken förrförra året och tyckte inte heller att den var något för mig, vilket gjorde mig urbota deprimerad. Och precis som du dras jag nog mer till hennes illustrationer än hennes texter, även om jag är villig att motbevisa mig själv. Därav önskandet av fler Jansson-böcker. (Gillar att jag säger det här och ändå inte läser de där fem andra böckerna jag har av henne, hah.)

    SvaraRadera
  4. Jag har de tre första böckerna (visste inte att serien var så lång!) men har bara läst den första, vilket var för flera år sedan. Planerar dock att åtminstone försöka ta mig igenom de tre jag har (måste läsa om första eftersom jag knappt minns nåt). Jag fastnade inte direkt då för några år sedan, men jag hoppas att jag ska gilla dem mer nu :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...