onsdag 30 maj 2012

Dagens tanke: Min tid är för värdefull

…och livet är för kort för fel böcker.

Det är inte så längesen Annikas jerka handlade om hur många sidor man läser innan man tillåter sig att ge upp/gå vidare. Mitt svar var 60 sidor och nu är jag på sidan 91 av 314 i Glennkill… Den är väl mysig och trevlig, men jag bryr mig överhuvudtaget inte om ifall fåren ska lista ut vem som mördade deras herde eller inte. Det kanske är så enkelt att jag just nu inte tyar med kriminalromaner, inte ens i fårakläder. Eftersom mitt sällskap här i soffan är 4,5kg nyttnytt bokpaket får Glennkill vänligt invänta lata sommardagar när deckare känns trevligare. Om jag inte lämnar tillbaka den till secondhandaffären direkt, vill säga.

Hur är det med er? Klarar ni av att sluta läsa något ni verkligen gått in för att läsa ut? Jag har haft jättesvårt för det tidigare… Senaste månaden har det dock ändrats. Jag hinner ju inte med att läsa allt jag VILL läsa, så varför ska jag läsa böcker jag inte känner för? Det är ju puckat! Lät A Clash of Kings åka tillbaka till Lund med Castleflax förra veckan, kom bara halvvägs (dvs. bara drygt 500 sidor!). Och nu är det alltså Glennkills tur. Boken kostade mig fem kronor på secondhand, så visst kan man låta den bero med gott samvete. Det gör jag nu och dyker istället hungrigt ner i en stor adlibrislåda! –dregl-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...