tisdag 14 februari 2012

Griffin and Sabine av Nick Bantock

Dagen till ära tar vi oss an en märklig romans…

Titel: Griffin and Sabine - An Extraordinary Correspondence

Författare: Nick Bantock 1991

Förlag: Chronicle Books

Språk: Engelska

57 sidor (17 brev och vykort)

Första delen i The Griffin and Sabine Trilogy

 

"Griffin: It's good to get in touch with you at last. Could I have one of your fish postcards? I think you were right -- the wine glass has more impact than the cup. --Sabine"

But Griffin had never met a woman named Sabine. How did she know him? How did she know his artwork? Who is she? Thus begins the strange and intriguing correspondence of Griffin and Sabine.

* * * * * * *

Det här är en jättefin liten bok bestående av 17 brev och vykort. Vi får följa Griffin och Sabines korrespondens och det är först en märklig, sedan mysig och till slut smått obehaglig historia som målas upp. Den här boken liknar ingen annan i min bokhylla, breven ligger lösa i kuvert och man måste plocka upp och veckla ut dem för att läsa. Det tycker jag är riktigt charmigt! Utsmyckningarna på framförallt Sabines brev och vykort är fina och de får mig att längta efter en egen brevvän.

Blev tipsad om den här trilogin av AbeBooks i den här videon där de även visar några vykort och brev från boken :)

Det är en mysig lässtund när man tar sig igenom den här, men boken är tyvärr rätt kort och jag läser lugnt ut den på en timme. Det är i och för sig inget fel med det, men tycker att 150kr är väl dyrt för något som tar slut så fort. Jag kommer antagligen bläddra i boken fler gånger, men min invändning mot priset gäller även att berättelsen har ett så öppet slut. Hade jag vetat det hade jag förmodligen investerat i samlingsvolymen istället. Som det är nu känns det som att jag läst första kapitlet i en längre historia och jag är fortfarande hungrig. Satsar på att önska mig de andra båda böckerna i födelsedagspresent, eller leta utomlands, för jag är inte beredd att ge 300kr för dem…

En fin bilderbok! Tycker ni ska försöka få tag i Griffin and Sabine (kanske se om den finns på biblioteket?) och sätta er med en kopp varm choklad och upptäcka den här lilla pärlan :)

3+/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...