lördag 18 februari 2012

Fire av Kristin Cashore

 

Titel: Fire

Författare: Kristin Cashore

Förlag: Gollancz

Språk: Engelska

384 sidor

Andra delen av tre i The Seven Kingdoms

 

 

 

Beauty is a weapon - and Fire is going to use it...

* * * * * * *

Detta är andra fristående delen i en serie. Kolla in recensionen av första boken Graceling.

Jag hade förväntat mig att Fire skulle handla om en särling någonstans i den värld vi fick bekanta oss med i Graceling. Så är inte fallet. Den här boken utspelar sig i en värld helt avskuren från de andra kungarikena, en värld utan särlingar. Hade jag bara vetat det när jag började läsa hade jag nog inte blivit så förvirrad och besviken.

…vad tycker jag om bruten kronologi? Just det, inget vidare. Jag fattar inte riktigt vad författaren uppnår med att låta andra boken i serien utspela sig före den första. Överhuvudtaget känns kopplingarna mellan de bägge böckerna vaga och en smula krystade. Efter några kapitel försöker jag bortse från detta, då blir det bättre!

Som fristående bok gillar jag den här. Här finns dock vissa sidospår som jag hade klarat mig utan och jag tappar emellanåt intresse och läsfart. Huvudpersonen är Fire, en tjej som inte är som någon annan i världen. Jag gillar henne och jag gillar många av de andra karaktärerna. Tyvärr hade jag sedan länge listat ut en av berättelsens stora hemligheter när det avslöjandet kom. Men Fire är en bok jag gillar, utan att den sätter några djupare spår. Tycker den håller samma klass som Graceling och det är ju inte så illa.

4-/5

utläst 2012-01-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...