fredag 3 februari 2012

Vargbröder av Michelle Paver

 

Titel: Vargbröder

Originalets titel: Wolf Brother – Chronicles of Ancient Darkness

Författare: Michelle Paver 2004

Illustratör: Geoff Taylor

Förlag: Bokförlaget Semic

Språk: Svenska

311 sidor

Första delen av sex i serien om Han som föddes att möta mörkret

 

Tolvårige Torak är ensam, sårad, skräckslagen och på flykt. Hans far ligger död bredvid honom, attackerad av en demon i skepnad av en björn. Och i Storskogen lurar farorna överallt. Vargbröder utspelar sig 6000 år sedan och är den första delen i en mycket spännande bokserie med namnet Han som föddes att möta mörkret.

* * * * * * *

Såhär är det: Jag hörde när den här serien först kom att den skulle vara “den nya Harry Potter” och eftersom jag är som jag är VÄGRADE jag bli intresserad… Men! Helt plötsligt hittade jag böckerna inbundna på Maxi till halva reapriset och *vips!* så satt jag och sträcktläste hemma i soffan. Dagen efter återvände jag sedan och köpte alla delar som var billiga!

Att jämföra den med Harry Potter-böckerna känns orättvist, för den har inte en suck…! Berättelsen och persongalleriet är inte i närheten av J K Rowlings fantasivärld. Men här finns ändå något… Ett sätt att se på världen som är väldigt främmande för många stressmänniskor idag. Jägaren för 6000 år sedan lyssnar till det Storskogen säger på ett sätt som verkar otroligt idag – men ack så befriande!

Språket utmärker sig inte alls, jag varken stör mig på att det är dåligt/simpelt eller hänförs, så det är väl godkänt. Annars har barn- och ungdomsböcker en tendens att irritera mig när det kommer till den svenska översättningen.

Berättelsen känns ganska platt. Som om det borde hänt mer, men så blir det kanske när man läser barnböcker? (Harry Potter är kanske ett av få undantag?) Den här boken är ändå lättsamt läsvärd och roar säkerligen en och annan unge. Andra boken ska vara bättre än den första, så den slukar jag härnäst!

3/5

utläst 2011-03-19

Böckerna finns i en uppsjö olika utgåvor. Gillar de svenska pocketböckerna – lite mörkare, lite härligare. Och den engelska röda i grottmålningsstil – jättefin! Hade jag inte redan haft hela serien hade jag köpt dem i den utgåvan, eller den stilrena i mitten (som dock inte är utgiven än).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...