måndag 20 juli 2015

The Kingdom Under the Sea

Denna snygga bok hade ju fått så fina recensioner, var fylld med tjusiga illustrationer och berättar sagor från Östeuropa – klart jag ville ha den! Men så var det ju det där med mig och noveller: varför ska jag bli så lättuttråkad av korta historier? Tyvärr blev det alltså så här också. Ofta kände jag det som att sagorna inte var färdiga, vilket är helt absurt – dessa berättelser har ju förts vidare från generation till generation och borde hunnit bli utförligt uttänkta för länge sedan… Kanske är det så enkelt att dessa sagor och berättartraditioner skiljer sig från det jag är van vid och kanske är det därför jag blir konfunderad. Jag vet inte.
   Jag hade gärna velat tokälska denna och rekommendera den till alla bokälskare, men nu kan jag tyvärr inte göra det. Bilderna är fortfarande vackra och gör att jag nog ger ett lite högre betyg, men själva sagorna fick jag inte ut särskilt mycket av.

Bild snodd från Jan Pienkowskis hemsida: här
Jag visade upp fler bilder i ett gammalt inlägg från 2013: här

 

 

The Kingdom Under the Sea and other stories
Joan Aiken 1971
Illustratör: Jan Pienkowski
Jonathan Cape 2011
128 sidor
ISBN: 9780857550095
goodreads-snitt: 4,29

bokus

1 kommentar:

  1. Blev nyfiken både på innehållet och de fina bilderna.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...