torsdag 12 januari 2012

On the Beach av Nevil Shute

 

Titel: On the Beach

Författare: Nevil Shute

Förlag: VINTAGE

Språk: Engelska

320 sidor

 

 

 

 

After the war is over, a radioactive cloud begins to sweep southwards on the winds, gradually poisoning everything in its path. An American submarine captain is among the survivors left sheltering in Australia, preparing with the locals for the inevitable.

* * * * * * *

Har precis läst ut On the Beach och kan bara säga: Läs den! En härlig modern klassiker där vi lär känna en samling karaktärer i Australien, ett av få ställen på jorden där människor fortfarande kan leva. Om än bara ett halvår till. Jag tänker inte gå in på vad som orsakat denna massförödelse, för mig var en viktig del av boken när vi får reda på just varför allt gick åt helvete…

Vi får bl a följa ett ungt par som planerar sin trädgård, en ung tjej vars föräldrar gräver stolphål inför nästa säsong och en amerikan som i främmande land vill ge de perfekta presenterna till sin döda fru och barn. Emellanåt blir jag lite irriterad på hur de agerar, men i sanningens namn är det väl ingen av oss som vet hur vi hade reagerat i samma situation. De har på avstånd bevittnat hur halva världen gått under och kan inget annat göra än att vänta på att resten av världen följer efter. Det som får mig att vilja läsa vad som hade kunnat bli en riktigt deprimerande historia, är att dessa de sista överlevande inte är uppgivna. Oavsett om det är ett aktivt val eller om de gör det på grund av okunnighet så vägrar de låta hopplösheten styra och det värmer mig inombords. Jag bryr mig verkligen om varenda stackars sate och våndas inför slutet.

Shute skriver så att berättelsen helt obemärkt flätar sig fram mellan karaktärerna, ofta helt utan såna simpla lösningar som nytt kapitel, eller ens nytt stycke. Hela boken på 320 sidor är indelad i så få som nio kapitel. De blir lite mastiga för mig, då jag ogillar att lägga ifrån mig en bok mitt i ett kapitel. Men jag står ut med det för jag är till att börja med överraskad och slutligen helt såld på den här historien.

Det här är definitivt en ny favorit i författarkåren för mig och jag har nu siktet inställt på A Town Like Alice. Någon som läst? Det verkar klurigt att få tag i Shutes böcker på svenska (de finns översatta, men kan inte hitta något tryckt sen 1960) men det är inget egentligt problem, för han skriver så bra! Och om han använder ord man inte förstår så har man ju möjlighet att lära sig nåt nytt. (Dessutom gillar jag omslagen på Vintage Classics, tycker de är fina!)

Känner mig obehagligt tom när jag läst färdigt… Jag kan inte bestämma mig för om boken knockat mig eller abrupt väckt mig ur min skönhetssömn. Men något är det!

utläst 2012-01-02

EDIT: Jag har något att tillägga. Jag kommer ändra det här betyget från en stark fyra till en femma. Det är mitt i natten och jag ligger i sängen och skriver några snabba rader på min telefon. Har precis vaknat ur min skönhetssömn, på riktigt, kallsvettig och med hjärtat i halsgropen efter en mardröm baserad på den här boken. Jag blev så illa berörd…!

Så ledsen.

Och om en bok skakar om mig så mycket att jag bär på den en vecka (och 2,5 böcker) efter jag slutat läsa, då är jag beredd att höja betyget! Så det gör jag nu. (Sen måste jag nog läsa lite mysig Harry Potter innan jag försöker somna igen, för om 4 timmar måste jag upp och  jobba och just nu lär jag inte kunna somna om…)

5/5

2012-01-11

5 kommentarer:

  1. Det här låter som en riktigt intressant och tänkvärd bok. Har aldrig hört talas om den tidigare, men det är något som jag gärna skulle vilja pröva läsa. Särskilt om den sätter sig. Jag har själv läst så mycket böcker i mina unga dar men det är bara ett fåtal som sätter sig i längden. Ett extra plus för layouten på boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev riktigt positivt överraskad. Det var pappa som tipsade om ett gäng moderna klassiker, bl a denna :)

      Radera
  2. Mmmm moderna klassiker är kanske något man borde titta mer på. De äldre klassikerna känns så slitna och old fashion. Svårt att ta till sig en del av värderingarna. Speciellt som kvinna...

    SvaraRadera
  3. Jag har läst "A town like Alice", tipsad av min pappa faktiskt :) Jag kan starkt rekommendera den, den är jättebra! Vill gärna rekommendera "Pied piper" också, den är precis lika bra. Har även fått tips om den här boken, även om min pappa som vanligt inte kan förklara vad en bok handlar om utan att berätta slutet också, tyvärr :( Men jag ska nog läsa den iaf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oooh, låter lovande! ^_^ Har precis beställt hem alldeles för många böcker, å så är det ju bokrea snart. Men nångång snart måste jag nog leta upp fler av Shutes böcker!
      Tycker definitivt du ska läsa den, även om du vet hur det slutar :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...