söndag 15 januari 2012

De vassa tändernas skog av Carrie Ryan

 

 

Titel: De vassa tändernas skog

Originalets titel: The Forest of Hands and Teeth

Författare: Carrie Ryan

Förlag: Styxx Fantasy

Språk: Svenska

333 sidor

Första boken av tre i The Forest of Hands and Teeth series

 

 

 

Marys värld är liten - en isolerad by mitt ute i skogen, omgärdad av stängsel. Stängslet är det enda som håller Mary och de andra byborna vid liv, för på andra sidan finns De vassa tändernas skog där de oheliga ständigt rör sig i jakt på mer människokött att infektera. Så har det varit i generationer och i byn har man satt upp enkla regler för att överleva: Man gör sin plikt och följer Systerskapets order. Allt annat är oviktigt. Mary kan ändå inte låta bli att drömma om världen utanför stängslet och det som kan finnas där, om havet som hon bara hört talas om och en gång sett på ett foto.

En dag bryter sig de oheliga igenom stängslet. På några minuter utplånas stora delar av byn och Mary flyr ut i skogen. Kampen för att överleva har börjat och snart måste Mary göra viktiga val - mellan dröm och plikt, mellan mannen hon älskar och mannen som älskar henne. Vad finns egentligen på andra sidan av den fruktansvärda skogen?

* * * * * * *

Ofta blir jag irriterad när jag läser fantasy för jag känner att jag får reda på alldeles för lite om hur karaktärerna tänker. Jag vill veta VARFÖR de gör som de gör, inte bara vad som händer. Men ibland blir det för mycket – NU blir det för mycket! Det tar 150 sidor innan det händer något vettigt och det känns då som att jag har bra koll på hur huvudpersonen Mary resonerar och tänker. Men hon fortsätter att tänka och tänka i 200 sidor till. Jag orkar inte med det…! Det blir på tok för mycket ojjande och för lite handling.

Tydligen är detta första delen i en trilogi, men vette sjutton om jag är intresserad av resten. Jag tvivlar! Det här är en postapokalyptisk berättelse där den redan undergångna världen lyckas gå under igen och igen utan att jag bryr mig. Näää, den här var seg och tråkig.

2-/5

utläst 2011-05-09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...