söndag 12 maj 2013

Among Others: Boktok innan bloggar fanns

Jag har precis läst en fin bok om att läsa böcker; en ungdomsfantasy, en uppväxtskildring, en värld med vacker magi. I Among Others läser vi Moris dagboksanteckningar från 1979. Hon är en femtonåring från Wales som går med käpp, en ensam enäggstvilling som rymmer hemifrån och börjar på internatskola i England. Men framförallt är det här en tjej som läser kopiösa mängder böcker.

 

“Bibliotropic," Hugh said. "Like sunflowers are heliotropic, they naturally turn towards the sun. We naturally turn towards the bookshop.”

 

Har ni stört er på människor som på nätet skriver att de är ledsna eller mår dåligt, men när folk bryr sig och undrar vad som hänt så vägrar de berätta? Sån är den här boken. Jag vill få reda på vad som hänt och varför Mori befinner sig där hon är, men hon berättar inte för mig. Varje gång jag får reda på ett uns ny bakgrundsinfo så suger jag åt mig och hoppas på mer. Så sakteliga över 400 sidor klarnar bilden.

Förvänta er inte en massa sprakande magi, i världen finns visserligen älvor (i brist på bättre ord) och magi i stora mängder, men den används sällan. Mestadels handlar den här boken om en boknörd som läser massor med fantasy och science fiction. I princip varje dag skriver Mori vilka böcker (ja, plural!) hon läst under dagen och hurdana de var. Det känns som statusuppdateringar någonstans eller en personlig bokblogg: Denna tjej hade kunnat bli riktigt populär på goodreads!

Among Others är fint skriven och jag kan inte sluta läsa. Tänk er lite som The Perks of Being a Wallflower fast finare och med magi. Ungefär så. Jag gillar Mori så himla mycket mer än jag gjorde Charlie. Där Charie lämnade mig helt oberörd önskar jag att Mori och jag kunde träffas i en park någonstans, med varsin fantasybok och bulle och bara vara.

 


Among Others
Jo Walton 2010
Corsair 2013
408 sidor
ISBN: 9781472106537 (omslaget ovan – så fint!)
Goodreads-snitt: 3,73

omslaget ovan, häftad: adlibris bokus cdon
omslaget t v, häftad: adlibris bokus cdon

 

Lite länkar
- Pinterest-bräde med alla böcker som nämns i Among Others. Jag sa ju att Mori läser mycket ;) Har man inte läst dessa så kommer man känna sig rätt vilsen i Among Others. Jag hänger med när Mori talar om Tolkien men missar annars massor… Dessutom kan det vara bra att kolla upp vad en karass är, något jag inte heller visste.
- Goodreads sida över citat från boken. Om ni undrar hur boken låter och hur Mori tänker så kan ni få en föraning här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...