fredag 10 juli 2015

Dark Triumph–lönnmördarnunnor igen!

“Vengeance is divine.”

Det har blivit dags för mig att återvända till 1400-talet och till Sankt Mortains lönnmördarnunnor. Efter att ha fallit pladask för första boken, Grave Mercy, tog det alldeles för lång tid innan jag dök ner i fortsättningen och jag hade glömt bort en hel del av intrigerna (varför blir det alltid såhär för mig???). Men det gör inte jättemycket, i den här serien följer vi nämligen olika huvudpersoner i varje bok. Den här gången är det Sybellas tur, Dödens dotter som beskrevs som lite lätt galen av Ismae (som vi följde i första boken). Men man förstår direkt i Dark Triumph att hon inte alls är särskilt vrickad, hon har haft en fasansfull uppväxt och tvingats anpassa sig, men hon är faktiskt rätt redig.

Det är 1480-tal i vad som idag är nordvästra Frankrike, där fransmän, britter och andra försöker lägga beslag på makten. Sybella har tränats att lönnmörda i Dödens tjänst, men frågan är vem som skickat henne till det näste där hon nu befinner sig. Vems order är det egentligen hon följer och hur ska hon bära sig åt för att även tjäna sin egen agenda utan att förarga St Mortain? Här finns svek och uppoffringar, kärlek och riktigt vidriga människor, och mer än så vill jag inte berätta för att inte spoila första boken, men hur ofta är YA-huvudpersonens kärleksintresse en redi karl som vinner trots att han är allt annat än snygg? Tack, LaFevers!

Denna trilogi, His Fair Assassin, har lockat mig sedan jag först hörde talas om den. Det finns en oerhörd dragningskraft i idén om att tjäna en dödsgud, det intresserar och fascinerar. Jag gillar den här medeltida världen och berättandet, men det tog ändå en månad att läsa ut Dark Triumph: jag har varit väldigt rastlös och den lyckades aldrig riktigt fånga mig. Det kommer därför bli klurigt att sätta ett betyg för jag tror att jag under andra omständigheter hade kunnat sluka den här boken och jag anar att Dark Triumph kanske till och med är bättre än Grave Mercy. Sista boken, Mortal Heart, återstår och jag hoppas verkligen att den blir läst snart, för jag vill fortfarande ha mer!

Min recension av första boken: Grave Mercy

Dark Triumph
Robin LaFevers 2013
Houghton Mifflin Harcourt
385 sidor
His Fair Assassin #2
ISBN: 9780547628387
goodreads-snitt: 4,18

inbunden: adlibris bokus cdon
häftad: adlibris bokus cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...