fredag 16 september 2016

Rebel of the Sands av Alwyn Hamilton

Det känns så jäkla bra att kunna sitta här och knappla ihop en recension igen. Det var ett bra tag sen senast. Idag vill jag tipsa er om en rätt ny ungdomsfantasy: Rebel of the Sands. Jag köpte den för det fina omslaget (oerhört tjusigt!) och jag slukade den för dess goda innehåll.

Amani är ung tjej i en värld som föraktar kvinnor. Hon är föräldralös och bor hos sin moster, som hatar henne, och dennas man som nu vill ha Amani till sin sjunde fru. Föga förvånande bestämmer sig Amani för att klä ut sig till pojke och rymma. När en snygg ung främling dyker upp ser hon sin chans och vi får följa dem på flykt genom öknen.

Rebel of the Sands känns som en österländsk västern, det är pistolfajter i en kultur liknande något i Mellanöstern, med sultan och allt. Men här finns också en väluttänkt värld av gudar och vidunder som jag gillar, och en twist som får mig att vilja börja om från början för att se alla hintar jag missat – precis som en twist ska göra! Jag har sett några recensioner där man tyckte detta var en långsam bok och det förstår jag inte alls, för det händer grejer mest hela tiden och vi står aldrig och stampar. Detta är historien om flickan som rymmer för att rädda sig själv, hamnar mitt i en revolution och inser att det finns mer i världen än att rädda bara sitt eget skinn.

Rebel of the Sands är första delen i en trilogi (utan cliffhanger!) och nästa bok Traitor to the Throne, den otroligt rosa skapelsen ovan, kommer i början av 2017. Jag läser gladeligen vidare.

 

Rebel of the Sands
Alwyn Hamilton 2016
Faber & Faber
Rebel of the Sands #1
358 sidor
ISBN: 9780571325252
goodreads-snitt: 3,96

adlibris | bokus | cdon

1 kommentar:

  1. Har hört så mycket positivt om denna serie så jag är supersugen på att läsa dem.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...