torsdag 12 juni 2014

Madapple av Christina Meldrum

madapple

Välkommen till en dansk del av det gudstokiga USA.

Aslaug är 15 år och har växt upp isolerad från samhället, hon känner och förlitar sig på en enda människa, sin allt annat än tillgivna mor. De lever sida vid sida och modern lär Aslaug vilka växter som används mot vilka sjukdomar, hon undervisar henne i utdöda språk och berättar folksägner av olika slag: Edens lustgård och nissar blandas med Yggdrasil och censurerad litteratur.
   Men så en morgon är Aslaug ensam, hennes sjuka mor har dött under natten och dottern försöker ge sin mor en värdig begravning, med runsten och kroppsmålning. Ni kan ju själva gissa vad polisen tycker om sådant när de upptäcker henne. Nu plötsligt tvingas Aslaug på egen hand försöka förstå sig på samhällets normer och hur andra människor fungerar.

Först och främst måste jag gnöla lite, i den här boken finns nämligen bruten kronologi rakt igenom: vartannat kapitel utspelar sig i en dåtid, vartannat i nutid i en rättegångssal där Aslaug står anklagad för dubbelmord. På så vis vet vi alldeles för tidigt vad som kommer hända, vilka som ska dö och hur. Så onödigt! Förmodligen var det därför jag inte fastnade för den här boken förrän mot slutet, första halvan blev gång på gång spoilad och jag tyade inte med det. Men andra halvan blev bättre, även om vi här stöter på ett annat problem. Plötsligt glöms nämligen alla fasansfullheter människor utsatt Aslaug för bort, kalla mig långsint men så gör man inte. Boken hade inte behövt älta för min skull, men någon storts eftermäle borde hemskheterna fått. Man kan inte bara låtsas som ingenting. Tyvärr får det mig att lämna Madapple i muttrande ordalag. Att jag dessutom har grymt svårt för fundamentalism (oavsett religion) gör kanske inte boken mer lättsmält heller.

Nu låter jag gnölig, men den är faktiskt okej. Jag hade kanske förväntat mig något annat, något mer häxaktigt, men det är ju mitt eget fel. Om du är intresserad så bered dig på gudsgalna kristna, rättegångsdialoger, danska ord och uttryck (tonårshunken heter Rune – bara en sån sak!) samt en huvudperson som inte alltid verkar helt klar i skallen – det är det jag minns från Madapple.

 


Madapple

Christina Meldrum 2008
Alfred A. Knopf
404 sidor
ISBN: 9780375851773
goodreads-snitt: 3,39

adlibris bokus cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...