söndag 2 februari 2014

Sammanfattning: januari 2014

Februari och regn; dags att sammanfatta läsningen i januari, utan video idag då mina olika apparater vägrar samarbeta. Här kommer istället ett stycke text. Eller fler.

j

Vi börjar med att konstatera att första månaden 2014 varit en helt grym läsmånad, jag är inne i en ny bokslukarålder – återstår att se hur länge den varar.
   Det blev rätt många halvbra/halvsega böcker. Först ut var Lille prinsen (TBR-vinnaren i januari), en bok om en liten kille som iakttar människorna och ifrågasätter vad vi egentligen håller på med. Inget nytt för mig - det undrar jag mer eller mindre varje dag och kanske var det därför jag inte föll för denna. En halvsvag trea. Eftersom den var så kort läste jag även den andra TBR-boken, The Miraculous Journey of Edward Tulane, berättelsen om en egoistisk kanindocka som lär sig att bry sig om andra. Förutsägbar men rätt söt och den fick därför en lite starkare trea.
   Söt var även I Am Pusheen the Cat, men tyvärr inte mycket mer än så. Nu ska ni veta att jag inte är något stort fan av Pusheen på nätet heller; ibland är det smart och fint men oftast tycker jag bara att det är för simpelt. Jag flinade ett par gånger när jag läste men det blir ändå bara en tvåa.
   En bok som dessvärre också blev något av en besvikelse var Mikael Niemis Fallvatten. Jag hade fått för mig att vi skulle få mer om hur människorna reagerar precis efter en katastrof men här får vi istället följa en flodvåg på väg mot Luleå och inte alls det som händer sedan. Läsvärd är den men får inte mer än en trea av mig.
   Nu blir det historiskt! En av mina starkaste trender i januari var helt klart historiska berättelser – jag ville bara ha mer och mer och mer! En av dessa var Coram Boy som lärde mig ett och annat om barn i Storbritannien på 1800-talet, även om berättelsen är påhittad. Tyvärr brydde jag mig inte om ungarna och eftersom vi får alla svar i första halvan och sedan bara får följa karaktärerna när de försöker luska reda på det vi redan vet så tröttnade jag. Ingen dålig bok men inte alls min grej. En trea.
   Sista trean för idag går till Strands of Bronze and Gold, en retelling av sagan om Bluebeard. Det finns en jättefin stämning i boken, jag kommer på mig själv med att läsa högt ibland bara för att det är så vackert skrivet, men jag klarar inte av huvudpersonen som låter folk köra med henne. Det är så svårt att sympatisera med sådana figurer! Men om du står ut med det är detta en fin bok.

Nu till topp tre i januari. Först en omläsning. Efter två månaders tränings- och fasteuppehåll (pga. sjuka) har jag nu börjat både träna och halvfasta igen och läste därför The Fast Diet igen. Den är fortfarande bra och med en grön överstrykningspenna i högsta hugg tuggade jag i mig all fakta jag lite glömt bort sen juni 2013. Inte mycket mer att säga, det är fortfarande en femma.
   Tillbaka till det historiska, vi ska till Bretagne på 1400-talet och stifta bekantskap med dödsgudens lönnmördarnunnor. Grave Mercy var så mycket bättre än jag vågat hoppas och trots att det är en tegelsten känns den aldrig lång. En stark fyra till denna, andra boken i trilogin(?) beställdes direkt.
   Bästa boken i januari är ändå helt klart Expeditionen av Bea Uusma, en helt underbart nördig femma! Om ni vill ha mer om mitt yrande kring denna härliga bok om besatthet så utlovas ett mer eller mindre genomtänkt inlägg under Fakta i februari.

 

Totalt sidantal: 2626
(Klicka på bilderna för att komma till mina recensioner.)


Bäst: Expeditionen: Min kärlekshistoria
Sämst: I Am Pusheen the Cat. Oroa er inte, jag köpte den inte till mig själv ;) Råkade bara läsa den innan jag gav bort den – säg det inte högt till nån…

 

Och här kommer mina planer inför februari månad.
   Fakta i februari, äntligen! Jag har toklängtat efter detta i flera veckor nu och tjuvstartade lite med Stora döden  av Dick Harrison, en rejäl tegelsten om digerdöden som är så jäkla instressant :D Sedan blir det dags för TBR-vinnaren, ni röstade fram The Immortal Life of Henrietta Lacks vilket känns som ett bra val. Dessutom har vi trion böcker jag börjat på men aldrig blir färdig med: Language Myths, Sällsamma ögonblick i svensk natur och Koltrasten som trodde att den var en ambulans. Blir det tid över fortsätter jag beta i högen, främst med Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee.
  
Målet för temat är att läsa Stora döden, TBR-vinnaren och ta mig igenom de tre påbörjade.

Det finns även idéer utöver faktaläsandet, det är nämligen en bloggstafett på gång. Bonnier Carlsen anordnar stafett om John Greens Pappersstäder och det blir min tur sista veckan i februari. Så den boken skall läsas! Dessutom har jag ett historiskt recex på väg hem och jag kommer förmodligen slafsa i mig mer lönnmördarnunnor, andra boken (Dark Triumph) ligger ju här så grann och väntar.

 

Om vi lämnar läsandet därhän så är januaris stora grej (jämte träningsstarten) The Drawing Jar, första månaden gick över förväntan och jag blev riktigt nöjd med min trollkarl (se nedan). Lapparna för februari drogs igår och nu är det kompis och Kraken som ska inspirera. Häng med på instagram!

thedrawingjar01

 

Hur gick det för dig i januari?

2 kommentarer:

  1. Du hann ju läsa många sidor i januari. Teckningarna är ju otroligt fina!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många fler sidor än vanligt (brukar ligga på ca 1500-1800). Och tack! Blev förvånansvärt nöjd med min trollkarlsteckning och nu osar hela huvudet med idéer inför månadens kreativva utmaning :D

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...