torsdag 10 oktober 2013

Spring som en tjej!

Det är skillnad på kvinnor och män. (Det betyder givetvis inte att vi inte är lika mycket värda, men det är skillnad!) Därför var det extra skönt att läsa om Alexandra Heminsleys resa från osprungen trettioplussare till flerfaldig maratonlöpare. Hon tar upp sånt som män inte har en aning om, framförallt bröst som lever sina egna liv så fort man ska röra på sig. Att män inte fattar märks tydligt varje gång hon tvingas krångla fast en nummerlapp som inte alls är tänk att bäras av någon som har utstickande kroppsdelar på överkroppens framsida. “If men had boobs there would be another way. Oh yes.” (från boken, sidan 224)

Lite historisk bakgrund och välbehövlig allmänbildning: visste ni att så sent som slutet av 1900-talet fick inte kvinnor springa maraton eftersom de inte ansågs fysiskt kapabla att springa långdistanslopp? Roberta “Bobbi” Gibb (bl a) blev sur och sprang maraton ändå - det hade banne mig jag också gjort! Man var länge, länge övertygad om att långdistanslöpning var skadligt för kvinnor och att livmodern skulle lossna om man sprang långt. Så sent som 1979 ville man inte införa maraton för kvinnor på OS-programmet eftersom man var orolig för hälsoeffekterna. Före 1960 var 200m den längsta distansen för kvinnor (!!!) och det tog till 1984 innan det blev en OS-mara för kvinnor. Kan ni fatta?! Det kan inte jag!
   Men att kvinnor inte är sämre lämpade än män visas med all tydlighet ju längre man springer. När det kommer till hårda, riktigt långa lopp, s k ultramaraton, så är kvinnor lika snabba som män, ibland snabbare. (Läs mer i Runner’s World-artikeln med fina rubriken Why Women Rule.) Sadesa!

Men jaha, fokusera nu, Elen – det här skulle ju bli en bokrecension. Som sagt, det var riktigt skönt att läsa om löpning från en f d soffpotattjejs synvinkel, om allt från hennes skräck när det kom till sport-BH- och skoinköp till att på en långrunda panikartat leta efter en toalett. Första tredjedelen av boken är riktigt bra, det känns som jag sitter på ett café och tar en långfika med min pratglada kompis - en kompis som är övertygad om att jag skulle klara ett maraton och som gärna hjälper mig att få ändan ur.
   Men sedan blir hon lite långrandig, hon pratar om alla sina lopp, ett efter ett, tills jag inte lyssnar längre. Hon går dessutom från att inte orka springa runt kvarteret till att klara av sin första mara lite väl fort. Jag hade velat ha lite mer nybörjarmissar för det är då hon är riktigt rolig. Jag trodde att det skulle räddas upp på slutet där hon talar om maratonhistoria, vanliga skador och ger handfasta tips för nybörjarlöpare, men det blir aldrig lika bra som i början. Det är i början jag smittas och vill ut och springa och därför kommer detta nog inte bli en bok jag sätter mig och läser om från pärm till pärm. Men det är ovärderligt att få reda på tjejaspekterna i springandet, för det är inte något jag läst om förr.

På tal om löpning – läs Born to run!
På tal om ultramaraton – läs Born to run!
Bara gör det – läs Born to run! Men då den är skriven av en sån där med Y-kromosom kanske ni ska komplettera med Running Like a Girl.

Lite mer om historia kring tjejer, maraton och OS kan ni läsa här (på engelska).

Alexandra Heminsley 2013
Ex Libris 2013
231 sidor
ISBN: 9780091944360
goodreads-snitt: 4,10

jättepocket: adlibris bokus cdon
storpocket: adlibris bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...