måndag 30 september 2013

Recensionsspurt: barnsligt

Ibland känns det som om tid mäts i före och efter bokmässan. Just nu ger det mig ett problem: jag har så många böcker som jag läste före mässan och inte hunnit orkat skriva något om. Men nu står här ju en kasse full med nya böcker som väntar på att läsas och det vore väl själve den om jag inte kunde få till nåt innan jag dyker ner i dem. Det är dags att lämna det gamla bakom sig; det är dags för korta recensioner i massor! Först ut är tre bilderböcker.

 


The Cats of Tanglewood Forest
(Charles de Lint, illustrerad av Charles Vess)
Det här är en av de snyggaste böckerna jag äger och har. Inte snygg utanpå utan snygg inuti. Charles Vess bilder har något visst, det är inte detaljerna utan helheten; kompositionen och färgerna är det som gör det. Själva berättelsen är inte jättemedryckande men ändå helt okej. Den är allvarlig på ett bra sätt men blir lite störig när huvudpersonen inte tänker hela vägen. Fin barnbok som kanske inte ger mig jättemycket, om man bortser från bilderna (varför man nu skulle göra det). Vess är grym!
[utläst 2013-09-10]

goodreads | häftad: adlibris
inbunden: adlibris bokus cdon



Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna

(William Joyce, Kabusa Böcker)
Visst är det en fin bok, visst är den lite sådär mysig. Men filmen är bara så himla mycket bättre! I den finns en sån härlig stämning som boken aldrig är i närheten av. En lite svag trea till boken och jag tycker att ni i första hand ska se filmen, den är 15 minuter lång och finns på youtube.
[utläst 2013-06-28]

goodreads | adlibris bokus cdon



Petit, monstret

(Isol, Alfabeta Bokförlag)
Tyvärr är jag inte helsåld på Isols stil, hennes illustrationer är uttänkta och smarta men de får mig inte nyfiken på mer. Men Petit, boken och bilderna är alla smarta så varför inte ta dig en titt? Isol fick ju faktiskt ta emot ALMA-priset 2013 – hon är minsann inte dålig.
[utläst 2013-06-28]

goodreads | adlibris bokus cdon

2 kommentarer:

  1. Har en liten lista åt dig om du vill =)
    Kram Cissi
    http://cissigrip.blogg.se/2013/september/reading-habits-tag.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...