torsdag 25 juli 2013

Gifts av Ursula K. Le Guin

Earthsea. Låter det bekant? Jag vet inte vad det är, jag vet bara att jag borde läsa; det är nämligen en sån där klassisk fantasyserie som folk frågar om man läst. Men så snubblade jag över glada recensioner av en annan serie från Ursula K. Le Guin, The Annals of the Western Shore, och vips! så läste jag Gifts istället. Jag borde inte börja på en massa nya serier, men det struntar vi i!

Detta är YA-fantasy som utspelar sig i en värld där förmågor är genetiska och går från mor till dotter och från far till son. Orrec, vår huvudperson, är son till en klanledare med förmågan att förstöra/döda fysiska saker, djur och människor bara genom att titta på dem. Vi följer honom under uppväxten, när han försöker förstå sig på omvärlden och sin gåva. Mer tänker jag inte berätta; mer behöver ni inte veta. Tyvärr börjar berättelsen avigt och första kapitlet utspelar sig egentligen någonstans mot slutet av boken. Bruten kronologi var det här! Usch, jag förstår inte varför vissa författare anser sig tvungna att spoila sin egen berättelse, det funkar aldrig på mig.

Gifts är en rätt långsam bok, det händer inte jättemycket och första halvan känns bara som  fantasykorvstoppning. Jag kan förstå att folk gillar Ursula K. Le Guin (det gör i viss mån även jag) för hennes språk är fint effektivt, rakt på sak utan en massa krusiduller. Tyvärr hade Gifts behövt lite mer fart för att fånga mig och när jag insåg att andra boken har en annan huvudperson blev jag väldigt tveksam inför att läsa vidare; inte för att jag kommer sakna Orrec utan för att vi kommer behöva gå igenom en massa bakgrundsinfo även i nästa bok. Samtidigt sägs andra boken, Voices, vara mycket bättre…. Jag är nyfiken vidare på hennes författarskap, men det krävs mer handling för att jag riktigt ska trivas.

 

Någon som kan tipsa om något fartfyllt och spännande från Ursula K. Le Guin?


Gifts

Ursula K. Le Guin 2004
Harcourt 2006
277 sidor
Annals of the Western Shore #1
ISBN: 9780152051242
Goodreads-snitt: 3,57

häftad: adlibris bokus cdon


Jag valde den billigaste utgåvan eftersom jag kände mig snål och inte direkt älskar någon av dem. Blev dessvärre besviken när jag fick hem boken, den är riktigt dåligt photoshoppad vid Orrecs ögon. Blö! Nåväl; såhär ser de andra böckerna i serien ut.


häftad: adlibris bokus cdon

Gifts har även översatts till svenska av Rabén & Sjögren men är slut hos förlaget.

2 kommentarer:

  1. Oj. Det är inte jag som har tävlingen. Klicka på bilden så kommer du till hon som har tävlingen.
    Kram Cissi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...