söndag 9 juni 2013

Warm Bodies: boken och filmen

Potaten har aldrig förstått tjusningen med levande döda. När det började surras om Warm Bodies tyckte jag omslaget var trist och zombier ointressanta. Men sen kom trailern till filmen och jag blev genast lite kär. När jag i Kalmar råkade hitta boken med Vintages stilrena vita omslag kunde jag inte låta bli att köpa den. Och jag läste ut den på stört.

Först tog jag tag i boken, sedan såg jag filmen. Det är så jag vill ha det, tvärtom funkar aldrig. Jag gillar att filmen hade lyckats behålla känslan från boken: det lite eftertänksamma och ostressade. Men där boken hotar att bli seg trycker filmen ihop allt till ett montage med mysig musik. Inte mig emot! Ett av mina bekymmer med boken var just de småsega partierna där R “minns” andras liv – så mycket kvickare i filmen, så mycket bättre! Att de har fått ändra om en del bland karaktärer och händelser för att få filmen att fungera är väl ingen överraskning, men det stör mig inte alls.

Det var alltså tack vare filmtrailern (se nedan) som jag först blev intresserad; R verkade så charmig! Och det är han, både i boken och i filmen. Han är inte perfekt, han är mänsklig men snäll och omtänksam, rolig och genomgo. Jag är inte zombieomvänd än, jag känner inget sug efter fler böcker om vandrande döda. Men sammantaget gillar jag både boken och filmen, fast allra bäst är nog ändå filmtrailern – så charmig! :] En trea till boken, men jag kan inte svära på att filmen inte påverkat mig att sätta lite högre betyg; den är bättre än boken. Riktigt glad att jag äntligen snubblade över denna och både läste och glodde.

 

Ett citat som verkligen fastnade hos språknörden:

“I long for exclamation marks, but I’m drowning in ellipses.”

 

Warm Bodies är tydligen en serie - måste allt bli serier?

Provläs på svenska eller på engelska.

Warm Bodies (Warm Bodies, #1)

 

Warm Bodies
Isaac Marion
Vintage 2010
ISBN: 9780099549345
Goodreads-snitt: 3,98
Warm Bodies #1

häftad: adlibris bokus cdon

 

häftad: adlibris bokus
svenska
häftad:
adlibris bokus cdon | inbunden: adlibris bokus cdon

4 kommentarer:

  1. Whaaaaaaat? Hur kan det vara en serie?! Jag trodde och var helt säker på att det var en endaste bok. Slutet var liksom slutet, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det räcker såhär. Tror inte jag kommer läsa fler böcker.

      Radera
  2. Tror inte att jag kommer att läsa boken. Skall däremot se filmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag att du ska :) Se filmen alltså.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...