måndag 10 juni 2013

Fastedokumentären visas ikväll igen!


Bildkälla

 

Sent ute? Svält dig gammal ligger på svtplay hela veckan ut!

Ikväll visar Vetenskapens värld dokumentären Svält dig gammal igen, eftersom så många önskade att se den i repris. Detta är alltså BBC-dokumentären som startade hela 5:2-dieten, där Michael Mosley experimenterar med sin egen kropp och kommer fram till något häpnadsväckande. Är ni intresserade av fastedieter så SKA ni se denna!

Imorse pratade de även om fastedieten i Gomorron Sverige. Ta er en titt.

 

Jag skrev förra veckan (fatta vilken trendsetter jag är) om Mosleys bok The Fast Diet och jag genomlever idag min andra fastedag. Ska medge att jag blev rätt irriterad när pappa satte sig bredvid mig och åt potatisgratäng med grillad gris och aioli, men det går annars riktigt bra och jag känner mig inte alls särskilt hungrig. Hittills är resultatet upplyftande: –2,5cm runt midjan och –1,5kg på mindre än en vecka. Går jag ner lite till så når jag mitt första delmål och beställer hem belöningsböcker! :D Woho!

svt2 kl 20.00 i afton – se och lär!

6 kommentarer:

  1. Såg den på SVTplay idag. Man blir ju självklart nyfiken på det hela. Velar lite just nu fram och tillbaka om jag ska beställa boken eller inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker helt klart att du ska prova att fasta (såvida du inte är smal/sjuk/gravid) och jag tycker att boken då är värd att läsa. Men det är som sagt inte jättemycket nytt i den, det är lite mer ingående än de hann med på tv.

      Radera
  2. Gud vad spännande detta lät! Nu blev jag helt klart nyfiken.
    Men hur har det gått för dig?? Nu har det ju gått ca 1 månad sedan du började (om du fortsatt vill säga).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har min sjunde fastedag idag (började 5 juni) och tycker det går lättare och lättare. Har lärt mig mycket om hur lite mat jag egentligen behöver under en fastedag utan att ens gå hungrig. Vågen visar -3kg, har fastnat lite där men det har ju varit midsommar och alldeles för mycket gott, kan ju bero på det ;]

      Radera
    2. 3 kg på mindre än en månad är ju inget att klaga över direkt =P Inte bra att gå ner för mkt för snabbt. 0,5-1 kg/vecka är rätt lagom. Så det låter ju toppen! Det går alltid snabbare i början då man ofta även förlorar en del vätska och sådär.

      Radera
  3. Jadå, jag klagar inte ;) I boken om 5:2-dieten står det att man bränner ca 500g kroppsfett i veckan, tycker det låter lagom. Eller det hade gärna fått gå lite fortare för min del, i den takten når jag inte min "normalvikt" förrän nästa sommar :P Men har lagt till som mål för mig själv att springa (eller gå) en sväng varje dag och få lite fart på mig själv, ingen mening med att bli smal och svag.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...