söndag 3 mars 2013

Pytterecensioner: Japan, urtid, fantasy och konstigheter

Jag är grymt efter med mina bokrecensioner. Hittills har jag bara skrivit två 2013. Två! Här blir det därför pyttesmå omdömen innan böckerna helt försvinner in i glömskan.

 

 

Shadows on the Moon av Zoë Marriott
Okej, angående rubriken: Aldrig har väl ett land som inte är Japan varit så japanskt. I förordet skriver författaren att hon ville ha en tuffare Askungen. Jag har tänkt samma sak, det är alldeles för många tjejer i sagor som bara hänger med, som råkar ut för saker men egentligen inte gör något aktivt själva. Marriott ville ha en askunge-karaktär som tar för sig, det var bl a därför hon skrev Shadows on the Moon. Så varför är huvudpersonen i denna retelling ett sådant mähä?! Första halvan av boken var okej, sen tappar den helt drivet och jag bryr mig inte alls om hur det ska gå. En besvikelse.  :(

2/5
[utläst 2013-01-16]

goodreads | adlibris bokus


 

Grottbjörnens folk av Jean M. Auel
Jag kan verkligen förstå att folk älskar den här boken. Berättelsen om Ayla är intressant och även jag vill ta reda på hur det ska gå. Tyvärr är texten alldeles för beskrivande för mig (passar mig lika illa som P.D. James) och kvinnosynen får mig att rysa.  Jag hade velat läsa vidare men tror inte att jag skulle orka, såväl kvinnosyn som beskrivningar tär på mig. Det får nog bli snabbsammanfattningen av serien på nätet istället.

3+/5
[utläst 2013-01-03]

goodreads | adlibris bokus 


 

Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman
Det är nog mitt eget fel. Jag vet ju att jag inte fastnar för korta berättelser! För det är nog därför jag inte riktigt gillar den här kortisen så mycket som jag trodde att jag skulle. Dessutom använder sig berättaren av minnen för att förklara och i dessa minnen används andra minnen för att förklara. Jag blir snurrig och gramsen av sånt. Men mest är den bara för kort.

3-/5
[utläst 2013-01-04]

goodreads | adlibris bokus


 

Hobbiten av J.R.R. Tolkien
Jag lyssnade på den här när jag vävde matta och det hände alltför ofta att jag tappade koncentrationen och inte alls hängde med i berättelsen. Störigt. Det är ändå trevligt att vara tillbaka i Tolkiens värld. Det är smart och fint men jag gillar filmerna bättre.

3/5
[utlyssnad 2013-01-07]

goodreads | adlibris bokus

1 kommentar:

  1. Har läst hela serien av Auel, Gillade alla böckerna utom sista som jag tyckte kändes otroligt seg.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...