onsdag 8 augusti 2012

I hyllorna: S

Ett långt inlägg idag! Vi fortsätter det alfabetiska rotandet i hyllorna med en jakt på bokstaven S. Det gäller alltså att hitta titlar som börjar med en viss bokstav. Häng på, vetja!

_   _   _

Ss

böckerpåS

 

(Svärdets väktare av Nick Perumov. Upptäckte precis att jag hade med dessa som bubblare på D. Har läst första delen och tyckte den var seg, köpte andra för att få reda på hur det ska gå, första delen slutade så mitt i att jag blev irriterad.)

Skräck och avsky i Las Vegas av Hunter S. Thompson. Ingen direkt höjdare, gillade filmen bättre även om jag inte föll där heller. Kort recension här.

Stora döden av Dick Harrison. Den här hittade jag på secondhand och drog den rovlystet med mig hem. Jag tycker Dick är nördigt historiecool och med den här boken tog han dessutom hem Augustpriset. Inte läst än, men potaten är av naturen historietokig och har fascinerats av digerdöden sedan fjärde klass. Ska läsas!

Sommarboken av Tove Jansson. Jag blir lite ledsen för att jag inte gillar den här boken. Den var seg och puttrade aldrig igång. Vid närmare eftertanke tror jag att jag gillar hennes mumintroll pga. den tecknade tv-serien och Janssons illustrationer inte pga. hennes texter. Tyvärr.

Själen osaliga längtan av Audrey Niffenegger. Henne har det minsann bloggats om! Jag blev nyfiken och även denna drogs hem från en secondhandrunda. Inte läst än.

Skugga-Baldur av Sjón. Kort isländsk berättelse som jag verkligen gillade. Recension på gång.

The Seven Kingdoms av Kristin Cashore. Så långt tycker jag serien är helt okej (läs gärna mina recensioner av Graceling och Fire), men har ännu inte införskaffat sista delen Bitterblue. Vill givetvis ha sista boken i samma utgåva, men den finns inte än så jag avvaktar.

 

böckerpåS2

 

Tolkiens böcker hade jag från början tänkt ha på H (som i Härskarringen) men det bommade givetvis mitt minne så nu är de här! Dessa fick jag av mormor när hon rensade vid flytt, jag tror de var morfars. Tycker de är fina :) Tyvärr saknas Bilbo som jag måste läsa innan filmen kommer. Började läsa Sagan om ringen nångång på gymnasiet men kom bara halvvägs. Kanske börjar bli dags för ett nytt försök. Silmarillion tyckte jag däremot om, även om jag inte läste ut den heller.

 

böckerpåS3

 

Svenska folksagor har jag skrivit om i mitt sagotema. Alvaro Tapias illustrationer är hur bra som helst. Älskar den! <3

Sherlock Holmes äventyr: Baskervilles hund och andra berättelser av Sir A. Conan Doyle. Inte läst, men känner att jag borde innan jag börjar fangirla mig inför tredje säsongen av underbara Sherlock som har sagt: "I hate being outnumbered. It makes for too much stupid in the room." !!!

Skattkammarön av Robert Louis Stevenson. Vissa klassiker känns gamla och dammiga, det gjorde inte den här. Tyckte den var livlig och bra, läs hela min recension här!

 

böckerpåS4

 

Sällsamma ögonblick i svensk natur av Bertil Pettersson. I den här boken har jag ett bokmärke någonstans halvvägs och jag tycker den är trevlig. Bertil Pettersson har samlat de bilder som betyder något särskilt för honom, bilder han tagit efter lång väntan eller när han överraskats på en skogsväg av en björn. Kommer förmodligen läsas ut inom en överskådlig framtid.

Walt Disney Animation Studios Story. Även om det är tredje boken i den här serien som ligger mig varmast om hjärtat så är inte Story dålig. Absolut inte! Mer inriktad på tidiga blyertsskisser har den dock inte samma dragningskraft som den färgsprakande Design. Jag ser med glosögon fram emot att få lägga vantarna på fjärde boken i denna påkostade serie, Layout & Background. Tjuvkika i Story på amazon!

 

Kolla gärna in vad jag hittade på Aa, Bb, Cc, Dd, Ee, Ff, Gg, Hh, Ii, Jj, Kk, Ll, Mm, Nn, Oo, Pp, Qq och Rr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...