tisdag 24 juli 2012

Forgive My Fins av Tera Lynn Childs

(Det är virkdags igen! Den här gången provade jag några undervattensmönster från 75 småkryp att sticka & virka.)

“Hooked from the very first page” står det på framsidan men det är för tonårsblahaigt för att jag riktigt ska fastna. Tack och lov tar det snart fart och jag kommer på mig själv med att ha tankarna i Thalassinia. En liten varning ska ni som inte har läst den få: Det finns en onödig spoiler i citaten på pärmens insida (den häftade utgåvan).

forgive my fins

Det här är ingen historia om det onda mot det goda, i den här boken finns egentligen ingen fiende. Det handlar helt enkelt om en tjej som råkar vara sjöjungfruprinsessa från kungariket Thalassinia. Lily Sanderson, som hon heter, står inför ett val och boken berättar om hur hon bär sig åt för att komma fram till rätt beslut. Jag saknar lite mer spänning. (Jag saknar en Ursula.) Och epilogen tycker jag att ni kan stryka. Det är ingen avslutning utan snarare en prolog för nästa bok. Irriterande onödig.

Gnölvarning: Extramaterialet var nånstans mellan charmigt och intetsägande. Idén med sjöjungfrumuffins gillar jag, men när det består av färdig kakmix och färdig glasyr blir jag lite putt. Bättre att folk lär sig baka på riktigt, tycker jag. Att boken riktar sig till en yngre publik är ingen ursäkt – pappa hämtade ofta mig och bror min tidigt från dagis och lärde oss baka sockerkaka när vi kom hem. (Sedan fick vi varsin mugg med sockerkakssmet att smaska i oss. Mmmm…!) Mina tankar om amerikaner och deras kunskaper kring hur mat framställs är i och för sig redan i botten sedan en bekant från New York erkände att han trodde bröd endast kunde framställas i fabriker. Jag kan bli riktigt förbannad på att människor inte vet (och framförallt att vissa inte vill veta!) vad det egentligen är de äter. Men det hör kanske inte hit.

Åter till boken.

Forgive My Fins var småmysig och höll tempot uppe, det ska den ha ett plus för. Ytterligare ett plus får den för alla fiskiga detaljer som stryker mig medhårs. Tredje boken om Lily har precis kommit ut, men det känns tveksamt om jag kommer läsa vidare. Det som gör att den inte lyfter för mig är nog mest bristen på en bad guy men den är lättsamt trevlig och duger gott som sommarläsning.

2+/5

[utläst 2012-07-08]

 

 

Titel: Forgive My Fins

Författare: Tera Lynn Childs 2010

Förlag: Katherine Tegen Books

Språk: Engelska

293 sidor (+ 17 sidor extramaterial. Innehåller även första kapitlet från Fins Are Forever.)

Första delen av tre.

ISBN: 9780061914676 (häftad)

inbunden: adlibris bokus häftad: adlibris bokus

 

Från adlibris beskrivning: Unrequited love is hard enough when you're a normal teenage girl, but for Lily Sanderson, there's no such thing as a simple crush. Lily has a secret, and it's not her huge crush on gorgeous swimming god Brody Bennett, who makes her heart beat flipper-fast. Lily's mermaid identity is a secret that can't get out, since she's not just any mermaid--she's a Thalassinian princess. … The problem is, mermaids aren't really the casual dating type--when they bond, it's for life.

häftad: adlibris bokus e-bok: bokus

3 kommentarer:

  1. Vilka fina figurer du virkar. Går det att beställa en? Blev så sugen på en figur :-) Fin blogg med som jag kommer återkomma till

    SvaraRadera
  2. Har träffat en amerikan som bara bakat "egen" pizza med färdig pizzamix (dvs. färdig deg, riven ost, färdigstrimlad skinka etc). Och som inte fattat att man kunde vispa grädde för hon hade bara sett färdigvispad i affärerna... de är verkligen konstiga i Amerika :)

    SvaraRadera
  3. Coolt virkat! ^^

    Tråkigt att du inte gillade den helt, mer förstår om man inte gör det. Är ju egentligen väldigt töntig men jag tyckte ändå den var mysig och läsvärd ^^. Vilket i för sig du också verkade göra men reagerade mest på det låga betyget :P

    Jo en bad guy hade väl inte skadat. Men tyckte inte det behövdes =)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...