torsdag 12 april 2012

Den hemlighetsfulla trädgården av Frances Hodgson Burnett

 

 

Titel: Den hemlighetsfulla trädgården

Originalets titel: The Secret Garden

Författare: Frances Hodgson Burnett 1909

Förlag: Wahlströms

Språk: Svenska

192 sidor (förkortad version)

 

 

Den mest omtänksamma julklapp jag tror att jag nånsin har fått var ett stort bokpaket från mormor och morfar när jag var runt 10. Den hemlighetsfulla trädgården var en av böckerna i den där härliga lådan och jag grämer mig nu för att jag inte läst den tidigare…

Inte trodde jag att jag skulle råka läsa en så passande bok nu när våren står för dörren. (Som vanligt kollade jag inte upp vad boken handlade om innan jag läste den.) Det den här berättelsen handlar om är nämligen klena bortskämda barn och vårens förunderliga kraft. Mary Lennox liv slås i spillror i första kapitlet, när hennes föräldrar och allt tjänstefolk faller offer för koleran och hon är den enda som klarar livhanken. Bortskämd som få och ensam i världen skickas hon från Indiens hetta till Englands karga hedar, för att bo hos sin morbror. Boken berättar om Marys öden och äventyr i det stora huset och ute i trädgårdarna, när hon träffar folk och gör upptäckter på vägen mot att bli som folk istället för en bortskämd snorunge.

Våren är här!

Detta var en förkortad version av Frances Hodgson Burnetts klassiker och kanske är det därför den känns lite tunn. Det är något som fattas, men jag vet inte riktigt vad. Som barnbok håller den definitivt, med hyfsat korta kapitel och enkelt språk. Som sagt, det känns dumt att jag inte läste den när jag fick den för snart tjugo år sedan. Detta är småmysig läsning som man i bättre väder med fördel ska ta sig an utomhus.

3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...