söndag 15 april 2012

Clarity av Kim Harrington

 

Titel: Clarity

Författare: Kim Harrington 2011

Förlag: Point

Språk: Engelska

246 sidor

Första boken om Clarity “Clare” Fern av hittills två utgivna, andra boken heter Perception.

 

 

Clarity "Clare" Fern sees things. Things no one else can see. Things like stolen kisses and long-buried secrets. All she has to do is touch a certain object, and the visions come to her. It's a gift.

And a curse.

* * * * * * *

Det är inte ofta jag köper inbundna böcker, (särskilt inte när det kommer till hela YA-svängen) men hörde bara lovord om Clarity, så det fick bli så :) Det går en mördare lös och det är upp till en sextonåring med lite övernaturliga krafter att lösa det. Som vanligt visste jag ingenting och köpte boken på vinst och förlust för att the Book Whore gillade den. Lika bra det – hade jag vetat något, om jag så mycket som sneglat på beskrivningen, då hade jag varit betydligt mer svårflirtad. Men eftersom jag inte visste något tyckte jag att den var rätt spännande rakt igenom. Och bäst av allt, jag lyckades inte knäcka mysteriet innan det skulle knäckas, trots att jag hade all fakta. Tummen upp för det! (Ytterligare en tumme upp för avsaknaden av hysteriska tjejkompisar. Så skönt att slippa en massa trams!) Om jag får hacka lite på omslaget så stör det mig att hon är blond när det tydligt framgår, gång efter annan, att Clare är rödhårig.

Tydligen är detta första boken i en serie och andra boken har inte alls fått lika bra kritik. Men det kan vi ju inte lasta första boken för. Förmodligen nöjer jag mig med den här och struntar i fortsättningen. Tycker detta är en lagom kort bok att ta sig igenom en slö dag. Lite åt Kitty-hållet. Jag gillar.

4-/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...